Plastbantning igen

För några veckor sedan tog jag steget över till plastfri vattenflaska och matlådor. Jag köpte följande från Ekokul:

flaska

 

 

Vattenflaskan är av rostfritt stål och BPA-fri plast (BPA = hormonstörande bisfenol A). 600 ml (finns i olika storlekar).

låda

Matlådorna är av rostfritt stål och BPA-fri polypropenplast med snäppspännen som gör dem läckagefria. Den ena rymmer 5,6 dl och den andra 1,1 liter.

Det finns även lådor helt utan plast, men jag valde dessa eftersom de verkade smidiga samt hade ett bättre pris. (Och med det menar jag att de var något mindre hutlöst dyra i jämförelse med plastlådor). BPA-fritt är om jag förstår det rätt ingen garanti för att det är helt fritt från läckande skadliga kemikalier, men det är klart mycket säkrare än andra plaster samt plaster med BPA i. Så det blir bra för mig.

Det finns många andra rostfria matlådor till bättre pris, men utan snäppspännen är de inte helt läckagefria, så det är inget alternativ för mig som transporterar matlådor till och från jobbet (och som äter soppa ibland). (Det finns även ett annat märke av rostfria stållådor med lock och snäppspännen i metall, men jag tyckte inte om priset och den runda formen).

Hur tycker jag att de funkar då?

Vattenflaska
Jo, flaskan är superbra och barnen älskar den. Dock kan den lätt börja läcka om den ligger ner och pipen inte är intryckt helt. Jag försöker ha den stående för säkerhets skull. En stor fördel är att vattnet blir riktigt kallt i metallflaskan samt att sugrörsgrejen som är inuti gör att jag slipper halsa med flaskan upp och ned. Men helt läckagefritt hade varit att föredra. (Varianterna utan sportpip läcker förhoppningsvis inte).

Matlådorna
De är alldeles lagom stora tycker jag. Mina tidigare matlådor från IKEA var på ca 900 ml och här har jag en mindre och en större. Den stora rymmer en stor lunch och den lilla är bra till lunch och frukostmusli. Maten hålls kall i lådan. Den är lätt att handdiska och går att köra i maskin. Inga läckage hittills. (Snäppspännena sitter stenhårt). Enda nackdelen jag kan se är att de är så dyra (260kr för dessa två) samt att de inte går att värma i micron. Dock värmde jag ju aldrig plastlådorna i micron heller såååå… De första jag beställde fick jag skicka tillbaka, för de var för små. (Runt 300-400 ml), men dessa är lagom.

PS. Jag använder fortfarande en del plastgrejer men försöker undvika plast runt mat, särskilt varm mat eftersom värmen gör att fler skadliga kemikalier frigörs. Tidigare värmde jag aldrig mat i plastmatlådor men nu vill jag helst inte lägga varm mat i lådorna efter middagen heller.

PS2. Mer om min plastbantning här.

One Response to Plastbantning igen

  1. Madelene skriver:

    Tips, ha soppan i en glasburk med lock, typ större syltburk. Garanterat läckagefritt (om man låter bli att tappa burken dvs!)

    Gilla

