Serverad på sked

I förrgår när jag läste ur Djuren i skogen för barnen så läste vi om mördarsniglar och igelkottar (på samma uppslag). Jag berättar om igelkottarna som bodde i vår trädgård när jag var liten. Att vi brukade ge dem kattmat och titta på när de lunkade omkring utanför dörren.

djureniskogen

Stella säger då ”man kan lyfta upp dem med en sked” och jag häpnar. ”Vet du hur stora igelkottar är?” säger jag och börjar måtta med händerna (förvånas ju jämt och ständigt över hur dålig erfarenhet av djur och natur mina stadsbarn har i jämförelse med jag när jag var liten (bondebarnbarn och bodde nära naturen i ett samhälle utanför Göteborg)).

Sedan inser jag snabbt att hon menar mördarsniglarna. För dem lyfter jag ju upp på sked varje kväll och hivar ner i min dunk med spolarvätska. Jag vet inte om hon missade hela igelkottsdiskussionen eller om hennes tankar vandrat tillbaka till mördarsniglarna, men jag fick oavsett en väldigt rolig bild i huvudet. (Hon blev mycket förnärmad, så jag fick säga förlåt några gånger).

igelkott

Kommentarer inaktiverade.

