Boktips

Jag har läst många bra böcker på sistone så här kommer en rad boktips.

brittmarieBritt-Marie var här
Fredrik Backmans tredje bok (En man som heter Ove ni vet) är lite seg i början, men sen tar den fart. Fredrik har en förmåga att hitta på förunderliga karaktärer med frisinniga personligheter. Den här gången handlar det om en tant som separerat från sin man, flyttar till den halvt avvecklade hålan Borg, blir fritidsgårdsledare och börjar träna ett fotbollslag. Dock roligare och mer djupsinnigt än det låter. Bästa slutet!

vibaralyderBöcker om arbetskritik
Sociologen Roland Paulsen har skrivit böckerna Arbetssamhället och Vi bara lyder och de handlar i grunden om arbetskritik. Jag har läst lite om det redan när det gäller t ex basinkomst, hur allt fler tjänster datoriseras och om alla dessa onödiga tjänster som ska skapas. Rekommenderar verkligen de här böckerna. Arbetssamhället är akademisk och vetenskapstung (och svårläst för mig med kognitiva besvär), men Vi bara lyder är lättläst och rakt på. Läs!

Tipsar även om Lev mer konsumera mindre-bloggens olika inlägg om arbetskritik. Jätteintressant! (Det var hon som fick mig att läsa Paulsens böcker).

PS. I början när jag fick höra om basinkomst m m så tyckte jag att det var strunt, men nu har jag läst på och jag tycker att det låter som en lämplig lösning. Det är lite smärtsamt att få alla sina föreställningar omkullkastade, men sen känns det bättre när en fått smälta det lite. 🙂 (Basinkomst är för övrigt en fråga som Miljöpartiet utreder.)

Kommentarer inaktiverade.

