Stad vs landsbygd

Nu ska vi hem till vardagen igen efter tio dagar i Norrbotten. Det har varit både slitigt och och skönt.

Jag har fått sova mycket sämre på förmiddagarna och det har bitvis varit svårt att underhålla två barn ute på landet där det kör förbi typ en bil per dag. Men vi har gjort mycket utflykter, både med och utan mig.

Det har varit otroligt skönt att få hjälp från pappa och A. De har hjälpt till med frukost, barnunderhållning, tagit med barnen på utflykter osv. Igår fiskade jag och Fredrik själva i nästan två timmar (barnen är ju så skraja för fiskarna vi drar upp) och i lördags var vi kvar själva i huset hela dagen medan de andra var på ett lekland. Mycket uppskattat!

Det är också skönt att kunna hjälpas åt med matlagning, diskmaskinen och röjning.

En sak jag lagt märke till är att skillnaden mellan livet i Göteborg och ute på landet i Norrbotten inte känns lika stor längre. De första tre åren vi var där (plus de tidigare besöken när pappa bodde i andra hus) upplevde jag skillnaden som enorm. Så tyst, lugnt, tomt och avskalat.

Men i år känner jag att jag har hittat det lugna tempot och det avskalade även i Gbg. Jag är mest hemma i min stadsdel, undviker centrum och även om jag hör diverse trädgårdsmaskiner, grannprat och vägen som susar så är det relativt tyst hemma också. Åtminstone på dagarna innan barnen kommer hem.

Så det tror jag är bra för mig. Jag behöver lugn och ro nu när jag har hjärnstress. Okej att jag fortfarande har barn som är allt annat än lugna, men om jag minskar hjärnstressen på dagen så kan jag få mer energi till att få till lugna kvällar också förhoppningsvis.

Anledningen till att jag vill bo i stan (6 km utanför centralstationen med småhus, höghus, två spårvagnslinjer samt diverse torg i närheten) istället för att flytta ut till landet utanför Gbg är ju att jag hatar att transportera mig mer än vad jag älskar tystnad och lugn och ro.

Jag vill ha gångavstånd till skolan och barnens kompisar samt cykelavstånd till jobbet. Jag vill inte bli bilberoende och en sån där skjutsarmamma. Mina barn ska få ta sig runt själva så fort de är stora nog.

Annars hade nog landet passat mig bra. För lugnet och tystnadens skull. Men som sagt. Hatar att åka bil/buss/dyl. (Det hade dock varit skönt att slippa jobba inne i centrum sen…)

Kommentarer inaktiverade.

