Uppgivna tankar

Jag pendlar mellan frustration, förtvivlan, hopp och acceptans. Ena stunden vill jag gå till läkaren eller läsa en bok och få hjälp, i nästa stund tänker jag att jag gör så gott jag kan och att jag bara måste vänta.

Det kan ta år att bli frisk, men jag vill inte vänta.

Det är så komplext. Det finns så mycket som jag kan påverka och även så mycket som jag inte kan påverka.

Jag tänker att jag borde leva med ”naturligt”: nedkopplat, avspänt och i naturen, precis som på lajv. För då mår jag som bäst. Men jag lever även i vardagen och har sysslor och barn att sköta om. Dessutom blir det kallt om några månader och då kan jag inte ligga i hängmattan längre.

Min elcykel är trasig beyond repair (+nytt batteri går ej att få tag på) och nya är så dyra. Samtidigt orkar jag knappt ta mig till och från förskolan och skolan. Ska jag köpa ett månadskort för att kunna åka en hållplats till förskolan en gång om dagen? Har funderat på Mollys sparkcykel men gatorna är så knöggliga här (vibrerar) och jag känner mig så töntig + folk stirrar. Permobil. Kan en få sånt? Gärna med en liten sits därbak till Stella… Jag har en kilometer till förskolan. (Tips önskas, har två jobbiga backar så vanlig cykel funkar knappt det heller). Segway kanske? 😉

Ibland tänker jag att jag kanske skulle bo själv istället. Då skulle jag nog bli frisk snabbare. Inte behöva ta hand om två barn med de konflikter, den extra arbetsbörda och den hjärnstress som vilda, högljudda barn innebär.

Men samtidigt skulle jag ju bli väldigt ensam, jag skulle sakna dem och sen skulle väl F också bli utmattad eftersom han är sliten redan nu när han ”bara” behöver jobba och ta typ 75% av allt hemma och med barnen…

Jag antar att jag inte kan göra mer än att göra så gott jag kan. Försöka få till bra rutiner och en god stämning hemma för att minska stressen och hjärnstressen. Lyssna på kroppen. Säga nej och rensa ut vad vi kan. Och vänta.

2 Responses to Uppgivna tankar

  1. Maria skriver:

    Hej! Jag har följt din blogg en tid, och kommenterat vid några få tillfällen. Nu är det så att jag för ett år sedan drabbades av något som liknar det du nu går igenom med utmattning osv. Jag har tack och lov kommit tillbaka nu och mår riktigt bra den mesta tiden. Nu skriver jag till dig eftersom jag och många andra kvinnor hittat vad som kan orsaka problem för många… Av en händelse läste jag om kopparförgiftning och att den nya spiralen knappt har testats ordentligt. Den är klassad som medicinteknisk produkt och behöver då inte genomgå så stor prövning trots att de gjort en betydande ändring av utförandet. Man ökade nämligen kopparytan till det dubbla för att öka effektiviteten. En hormonspiral som ändrats på motsvarande sätt skulle behövt genomgå en större prövning för att godkännas, men då kopparspiralen godkänts i ett EU-land blev den automatiskt godkänd i hela EU. Jag tog ut min spiral för inte så länge sedan och känner redan energin komma tillbaka. Kroppen kan vila! Nu har ju jag ingen aning om vilket preventivmedel just nu använder, men ville bara dela med mig av detta utifall det kan hjälpa någon mer i samma sits. Oavsett hoppas jag att du ska få må bättre snart igen. Ta hand om dig. /Maria aka @pufftuff

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Oj, vad läskigt! Det är inte aktuellt i mitt fall, men tack för att du delar med dig ifall fler ser detta! Skönt att du mår bättre nu! Tack!

      Gilla

