Har vi mens för ofta?

Annika Norlin säger en intressant sak i sitt sommarprat som handlar om PMS. Något i stil med att det kanske är så att det inte var tänkt att vi skulle ha PMS (och få mens så ofta)?

Jag har ju skrivit tidigare om att antalet menscykler verkar öka risken för bröst- och livmoderhalscancer.

Det naturliga sedan urminnes tider har varit att få barn med cirka fyra års mellanrum, amma länge och inte få tillbaka mensen förrän det var dags för nästa barn. På så sätt blev de menscykler en hade få (Burenholt, se ovanstående inlägg).

När människorna gick från jägare/samlare till bofasta blev det plötsligt möjligt att spara mat och då började människorna få barn med cirka två års mellanrum. Men det blev fortfarande färre cykler.

(Jag tänker för övrigt på Vilhelm Mobergs bok ”Raskens” som utspelar sig på 1800-talet där Ida föder barn på barn med två års mellanrum och inte blir ”fri” från barnafödandet förrän hon är över fyrtio år och inte är fertil längre. Det räcker ju med att gå några få generationer bakåt i tiden och räkna på hur många syskon våra släktingar hade.)

Nuförtiden har vi i den västerländska kulturen preventivmedel och en tvåbarnsnorm vilket innebär att vi generellt sett får barn ännu mer sällan. Vi i västerlandet ammar också väldigt kort tid historiskt sett. Detta innebär en väldig massa menscykler och hormonsvängningar i kroppen, vilket skulle kunna öka cancerrisken (läs mer på länken ovan).

Nya studier visar dessutom att p-piller minskar risken för livmodercancer. Forskarna vet inte exakt varför, men en teori har att göra med att p-pillren minskar östrogenets negativa effekter.

Oavsett hur det egentligen ligger till så tycker jag att det är väldigt intressant det här med de hormonernas inverkan på kroppen under menscykelns olika stadier. Lyssna gärna på Annika Norlins sommarprat! Jag har skrivit om min PMS/PMDD tidigare, då jag blir arg och depressiv sista veckan innan mens. Jag har blivit hjälpt av SSRI-medicin (jag har aldrig provat p-piller).

Kommentarer inaktiverade.

