Dagens utsikt, gerbiler, nörderier, kakel och kolonialism

image

Jag har varit vaken i två timmar, klätt på mig, läst halva tidningen och ätit frukost. Nu ligger jag här igen och vet inte vad jag ska göra.

Det känns som att hösten kom igår. Efter en-två veckor med värme lade sig det gråa täcket över Göteborg. Jag gjorde en nedräkningswidget till telefonen. 188 dagar kvar till våren (1 mars). Längtar så febrilt efter vårlökar i blom och en ny trädgårdssäsong. Detta trots att det blommar för fullt i trädgården just nu och att jag skördar och äter amerikanska blåbär, morötter, sockerärter och plommon varje dag.

Men jag hatar att ha vintersäsongen framför mig. Jag vill hoppa över november till februari. Jag mår inte bra då. Men i år ska jag prova ljusterapilampa. Jag bara önskar att jag kunde sätta den i himlen istället… (borde flytta till Kanarieöarna eller ännu längre söderut under vintern.)

Armarna darrar av utmattning när jag håller upp telefonen och skriver. Koncentrationen räcker inte riktigt till att läsa just nu. Tre timmar tills jag ska hämta barnen. Hoppas att det inte regnar då.

Vi ska välja kakel och inredning i badrummet. Vi var ute i fyra timmar i lördags (så utmattande!). Vi har nog bestämt kakel och klinker, men det är många beslut kvar (skåp, handfat, badkar (inbyggt?), kranar, duschväggar, duschslang, högskåp). Jag tycker att det är så tråkigt. Dyrt är det också.

Väljer mellan två par gerbiler. Väger för- och nackdelar. Det är omplaceringsgerbiler (en är dock bebis). Vill inte göra ägarna ledsna om jag inte väljer deras. Känns piss. (Ja, jag är känslig jag vet). De är båda desperata att bli av med dem. Marknaden för gerbiler är inte stor i Sverige. Djurarten är väl lite halvt okänt. Transporthjälp verkar vara en självklarhet eftersom landet är så stort och avlångt. (Finns inga aktiva uppfödare i Gbg). Så antingen blir det gerbiler från Skara eller Uppsala. Skjuts är fixad.

Måste greja allt med buren denna vecka. Har börjat på en inköpslista. Har även kommit på en perfekt rastplats. Om vi stänger alla dörrarna i övre hallen så har de några kvadratmeter att springa på. Inte en enda sladd att gnaga på. Vi får bara fixa en kant mot trappan, typ en planka eller något. Då slipper vi göra en rasthage.

Där ska vi bygga små hinder och kojor av leksaker och kaplastavar. Vi ska dressera de små djuren och göra dem tama. Jag är mycket pepp på detta som ni hör. Men jag har inte haft intelligenta djur som husdjur på 6,5 år (bara fiskar).

Det är så kul med en ny sak att nörda. Jag lever för att nörda. Hobbies är det bästa som finns. Molly är också en riktig nörd i jämförelse med Stella. Molly har sen tidig ålder gått all in på t ex dinosaurier, Pippi, ponnys, Pokémon, Barbapappa, kattdjur eller vad det nu kan vara. Hon börjar samla på grejer, vill ha allt med det trycket på och pratar mycket om grejerna.

Stella är mer för en sak i taget. Som ettåring var det böcker, tvååriga Stella pusslade och treåringsStella leker med mat. Vi får se vad fyraåriga Stella snöar in på.

I alla fall. Jag var precis som Molly när jag var liten. Jag är fortfarande så. Jag och Molly nördar tillsammans. Nu ska vi nörda gerbiler och vi läser redan historieböcker till nattningen.

Jag tycker att det saknas en himla massa viktig historia från historieundervisningen i (min) skola. Tycker mest att jag lärde mig om svenska kungar och andra världkriget. Men vad hände i Rwanda? (läste lite om det igår) Varför Vietnamkrig? Vem var Pol Pot? Djingis Kahn? Hur gick det till i kommunismens Sovjetunionen? Chile? Nordkorea? Pakistan? Eritrea? Tibet? Jag kan ju ingenting. Måste plugga på. (Något lättläst då pga mina utmattade koncentrationsbesvär.)

Jag och Molly har redan läst en bok om upptäckarna och kolonialismen. Vilka svin. Alla dessa civilisationer som dött ut eller decimerats. Jag undrar hur världen hade sett ut idag om inte européerna hade claimat en massa land (och slavar) världen över med hjälp av vapen och virus.

image

Ps. Boktips: ”Vete, vapen och virus” – om hur olika förutsättningar människor haft världen över beroende på geografi, växtlighet och däggdjur med mera. Mycket bra bok.

One Response to Dagens utsikt, gerbiler, nörderier, kakel och kolonialism

  1. […] Så här såg det ut tidigare. […]

    Gilla

