Förenkla min livsstil

För att få bukt med en del av det som stressar och utmattar mig i mitt liv har jag påbörjat omvandlingen av min vardag och mina medievanor. Det är inte helt lätt att ändra sina mångåriga vanor, men jag har ett block där jag antecknar tider och gör kryss för vad jag har klarat av under dagen. Många av sakerna har blivit naturliga för mig på förvånansvärt kort tid. Här är några av de förändringar jag gjort sedan tre-fyra veckor tillbaka:

  • Slutat titta på TV/film/serier (hjärnstress, blått ljus som stör melatoninproduktionen kvällstid, många intryck)
  • Skärmförbud efter 20.00 (kan använda mobilen om nödvändigt, men bara med blåljusfiltret på)
  • Läggdags 22.00 (istället för 23-00) för att fånga de första timmarna innan midnatt. Sägs ge bra sömnkvalitet. (Fyller i läggdags, sängtid, släckning och när ungefär jag somnade och försöker hitta vilka tidstjuvar som finns samt när sömntågen egentligen kommer).
  • Pratar med Fredrik istället för att kolla på TV-serier tillsammans efter att barnen somnat.
  • Äter vitaminer/mineraler som Magnesium (bra mot utmattning), Omega3 (äter ej fisk) och c-vitamin+järn i hopp om att må bättre och bli piggare. Det är vanligt med brister vid utmattning.
  • Ska prova att göra uppehåll i tidningsprenumerationen för att minska på negativa intryck (mår så dåligt av att höra om alla försvunna ungdomar/dödsskjutningar/SD-politiker/flyktingar/nedbrända tiggarläger samt att GP blivit sämre sedan de bytte till en konservativ politisk ledare). Om det funkar utan morgontidning så säger jag upp prenumerationen. Ska nog faktiskt göra nyhetsuppehåll helt (även webben). Det allra viktigaste lär väl nå mig ändå antar jag.
  • Försöker att surfa på Instagram, Facebook, bloggar och gerbil.ifokus max tre gånger per dag. (funkar inte alltid, men försöker! ;-)) (Minska informationsflödet, få tid till annat).
  • Kör yoga/stretching varje kväll med lugn musik. Lyssnar mycket på Spotifys lista Stress Relief. Rekommenderas varmt! Skön pianomusik.
  • Försöker promenera/sitta i naturen/göra mindfulnessövningar varje dag.
  • Motionerar varje dag. Antingen t ex gå till förskolan, gå i affärer (har blivit mycket på sistone… :-?) eller ta snabbare promenader. Städa funkar också bra.
  • Äta tre olika slags grönsaker/frukter/bär varje dag för att få i mig olika antioxidanter och vitaminer. Även för att variera min matsedel.
  • Äta riktig lunch/middag varje dag. Detta slarvar jag lätt med när jag får mindre energi/tid.
  • För att inte hetsa mig själv att försöka hinna med en massa saker varje dag har jag börjat med ett veckoschema där jag skriver ner en sak varje dag som jag ska/kan göra. T ex klippa gräset, plugga självhjälpslitteratur, styrelsearbete i föräldrakooperativet, åka till bibban, gå till psykologen. På så sätt ser jag att saker faktiskt blir gjorda, men att jag inte får göra mer än en grej om dagen fram tills hämtning. Tidigare har jag alltid undrar vart tiden tar vägen (jo, jag sover/vilar/äter/sköter hygien/tvättar). Nu får jag bättre överblick.
  • Jag ska göra något roligt/kreativt varje dag. Det kan vara att göra loomarmband eller umgås med någon. Utan glädje blir livet väldigt tråkigt i längden… (det är så lätt att skära ner på det roliga så fort en blir stressad).
  • Givetvis är ”stressfritt” med på listan, men det blir inte jättemånga kryss just nu pga renoveringen.

Jag har som sagt provat några veckor nu och jag märker skillnad i min egen närvaro i stunden. Jag hittar även mer tid till att hänga med barnen och prata med Fredrik (så klart! Surfning och TV tar mycket tid!). Fredrik tycker att jag har blivit piggare och det kan nog stämma. Jag tar mig också upp tidigare på morgnarna eftersom jag lägger mig tidigare.

Jag hoppas att det energikrävande världssamvetet eller vad jag ska kalla det dämpar sig lite om jag minskar på informationsflödet. Jag orkar bara hjälpa mig själv just nu och ingenting blir bättre av att jag oroar mig för miljön/utrotningshotade djur/syrier som drunknar/SD-framgångar/hatbrott mot transpersoner/kidnappade personer/dödsskjutningar/rasism/homofobi osv.

Jag ger pengar till WWF och Naturskyddsföreningen och skulle säkert kunna stötta fler. Men jag orkar inte mer just nu. Jag behöver fokusera på att bli frisk så att jag kan ta hand om mig själv, mina barn och stötta min man i hushållet. Jag behöver inte läsa om allt hemskt som händer just nu. Särskilt inte eftersom jag är HSP och känner väldigt starkt för saker som händer. Jag kan gå runt och må dåligt i dagar. Jag ska vara mycket försiktig med vad jag tar del av på Facebookflödet också. Kanske slutar jag titta där, vi får se.

Väl utvalda böcker blir min primära informationskanal helt enkelt. Jag har redan rensat ut hälften av alla från Instagramflödet. Humor och mina närmstas bilder är vad jag vill se. Och gerbiler. För det blir jag glad av.

PS. Min fd kollega lade ner all information när hon blev utbränd. Hon tog internetpaus i många månader. Bra gjort tycker jag, men själv vågar jag inte riktigt gå så långt. Mår så bra av bloggen t ex.

PS2. Skulle vilja gå ännu längre i naturligheten och leva mer som jag gör på lajv, dvs. i storhushåll, gå barfota, vara ute i naturen hela tiden, inte hålla på med internet alls osv. Men i Sverige finns regn, höst och vinter och barn som ska hämtas, tvätt och disk osv. Så det blir tyvärr svårt. Men jag får ta tillvara på tillfällena som ges helt enkelt samt skapa en lugn inomhustillvaro nu när vädret blir sämre.

Kommentarer inaktiverade.

