Varför jag älskar palettblad

Denna klipptes ner i våras och har stått i ett norrfönster hela sommaren. Elektriskt lysande färger!

image

Så här ser söderfönsterplantan ut.

image

Denna var gröngul i våras men nu är den pastelligt godisrosa. Den har stått ute i söderläge.

image

Dessa tre är nya för i år. Den rosa börjar få sin nya färg. De har fått stå utomhus några eftermiddagar, men står mest inne eftersom de lätt blir brända av solen (en får vänja dem försiktigt).

image

Jag har även dessa två varav en är jättehög och den andra är spretig och tanig.

image

Så här såg den vänstra ut för några veckor sen innan den började få gröna kanter på bladen.

image

Jag har även några fler som dock börjar se lite risiga/spretiga ut nu. Dags att ansa/klippa ner.

Det fantastiska med palettbladen är att de ändrar färg efter ett tag och att färgerna blir olika beroende på ljusmängd.

De med stora blad verkar generellt växa väldigt snabbt medan de med krulliga är långsammare. De är lätta att ta sticklingar av och dela med sig av (jag byter med svärmor, mamma, frisören och syskonen). Om en vill starta om en planta är det bara att klippa ner dem så blir de fina igen. De är typ som pelargoner alltså.

Det finns en bra Facebookgrupp för Palettbladsintresserade där en kan köpa sticklingar som skickas per post. (Jag skickar ej sticklingar).

Kommentarer inaktiverade.

