Stress och kaos

När det börjar snurra lite för fort.

Magknip. Det känns som att magen dragit ihop sig i kramp. Stresskramp.

Trots att vi försökt förbereda i tid* så har vi nu jobbat i ett hela veckan för att bli klara inför renoveringen. F står i badrummet varenda kväll och river. Svåger M har varit med och tagit ner asbestplattorna som vi haft i taket. Nu slår de in dem i byggplast. Klockan är 22.15.

* = började med kontraktet för typ 1,5 vecka sen men F har inte haft tid att titta pga överbelamrad med uppgifter. Vi ville gå i badrumsaffärer redan på semestern, men då var det semesterstängt. Jag började rensa undan och packa ner källarprylarna redan för två veckor sen och F har vid tre tillfällen före denna vecka. Det tar lite mer tid än vi trodde bara.

Vi har pillat med kontraktet varje dag denna vecka och i morgon kl 7.00 (!) ska vi ha uppstartsmöte och genomgång av kontraktet. (Typ samtidigt som morgonrutinerna och avgång till skolan).

Igår tog jag barnen från hämtning, lekte, lagade mat, städade köket och nattade dem själv. Alltså två personers jobb i normala fall.

Idag har jag varit så utmattad att det blev fryspizza och ostädat kök. Nattningen gjorde jag dock som vanligt.

Till råga på allt blev det idag bestämt att vi gör badrummet här uppe också. Så nu när vi äntligen nästan bestämt alla inköp till badrummet där nere så ska vi leta upp ännu mer kakel, klinker, speglar, lampor, tvättställ osv. *dunkar huvudet i väggen*.

Blir det vila på helgen då?

Nä, för då blir det ännu mer gå i badrumsaffärer (tredje lördagen i rad *skrietskrik*) och på söndag blir det tippen och täcka över källarplan.

Nästa vecka börjar de. De ska bila. De lär väl dra igång kl 7 varje morgon. När ska jag få sova? (Önskar att jag kunde somna vid 22 när jag lägger mig, men det är inte så lätt, särskilt eftersom jag är en inbiten kvällsmänniska).

Ps. Jag visste redan sen innan att jag HATAR att renovera trots att jag knappt gjort det förr och visst är det precis lika jobbigt som alla säger. Jag vill aldrig mer renovera (åtminstone inte innan barnen är helt självgående och jag är helt frisk).

2 Responses to Stress och kaos

  1. Johanna S skriver:

    Kanske lite sent att tipsa om, men inför andra renoveringar så det ett färdigt kontrakt att använda sig av som konsumentverket har gjort. Det används både av privatpersoner och hantverkarna själva. Det heter Hantverkarformuläret och finns till just för att konsumenten ska slippa sitta och fixa själv och för att konsumenten oftast inte är tillräckligt juridiskt kunnig.

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Hej! Jo, alltså, vi har använt ett sånt färdigt formulär. Men det som ska göras är så spretigt pga massa omdragningar av olika rör, nischbyggen osv. (hus från 1936 så rör i hela taket) så vi har fått pilla en massa med vad som är vad, vad som ingår och vad som ska gå på löpande faktura.
      Men de var här idag och nu känns det lite mer begripligt. Vi har några dagar till för att riva, och annars får de göra det. Phu.

      Gilla

