Mat för en gallstenare

Försöker lägga om min kost och det är inte helt lätt. Jag måste ändra mina matvanor totalt och tänka om. Men det är väl egentligen bra för hälsan att sluta med en del av snabbmaten (som jag ätit pga utmattningssyndromet/inte orkat
laga mat).

Mat jag måste sluta med är t ex stekt mat som t ex hamburgare/biffar/sojakebab/tacofärs, vanlig yoghurt (ska prova lättyoghurt), lök, choklad, smör, alla typer av ost (inkl feta/mozzarella/halloumi m.m. som ofta utgör proteinet i min mat), äpplen, gurka osv.

Det kommer också bli krångligare när jag ska äta ute eller gå på kalas eftersom jag inte får äta bakverk, glass, kakor, vindruvor, melon, pizza, friterad mat, pommes frites och allt annat som folk brukar bjuda på… Blööööh. (Har jag nämnt att kalasmånadenTM närmar sig med stormsteg?)

Knäckebröd med hummus går bra och även mackor med hummus. Ska väl prova något lättmargarin eller liknande för hummusen är nästan slut. Lättmjölk verkar funka, men yoghurten på 4,5% gick ej. Har nu köpt lättyoghurt på 0,5%. Håller tummarna, livet kommer att bli tråkigt utan yoghurt. 😦

Pasta, potatis, ris och bröd funkar bra. Så jag kommer väl att leva på kokt mat/kolhydrater antar jag.

Detta är ju precis tvärt emot vad LCHF:arna förespråkar. Jag har ju medvetet dragit ner på en del av kolhydraterna till förmån för naturligt fet mat (dvs ej lightprodukter), men nu finns det ärligt talat inte mycket kvar att äta utom gryn och rotfrukter. Tomater verkar funka men grönsaker gör mig tyvärr inte mätt.

Päron, apelsin och äpple går också bort så vi får väl se om jag hittar någon frukt som funkar. Suck.

Tur att jag ska opereras om cirka sex veckor. Klarade jag veganmat (+ägg) i fyra veckor 2011 pga misstänkt mjölkproteinallergi hos ammade Stella så klarar jag väl det här.

Men det blir bökigt, det blir det. Jag ruckar ju inte på vegetarianismen eftersom jag äcklas av kött och då är det inte helt lätt att komma på vad jag ska äta. (Bönor blir problem för vissa med gallbesvär och de flesta mjölkprodukterna är för feta. Quorn och sojaprodukter ska oftast stekas. Men kanske kan köra dem i ugnen eller hitta recept där de kokas?)

Jaja.

Det löser sig. Fiberknäckebröd med hummus går ju bra det med. 😛

2 Responses to Mat för en gallstenare

  1. darnia skriver:

    Men vad funkar _för dig_? När jag hade gallsten kunde jag fortfarande moffa äpplen utan problem medan köttfärsbiffar inte alls gick för sig. Vågar du prova dig fram, så gör det!

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Jo, det är sant. Just nu vågar jag inte riktigt prova för jag är så rädd för smärtan. Men vi får se om ett tag.

      Gilla

