Mindre kött för miljöns skull

image

Jag är glad att allt fler börjar prata om den stora miljöpåverkan som köttätande innebär. Skolan på Brännö serverar tydligen kött en dag, fisk två dagar, vegetariskt en dag (linser/bönor/ärter) och soppa som oftast är vegetarisk en dag i veckan. Och barnen älskar det!

När jag var på föräldramöte i Mollys skola så sa de att de serverar helvegetarisk mat två dagar i veckan och att de varje dag har en vegetarisk rätt bredvid den animaliska. Superbra tycker jag! När jag var liten var vegetarianerna tvungna att gå in i köket och hämta mat, snacka om att de blev ifrågasatta av de andra barnen.

När det gäller köttätande så tänker jag att alla inte måste bli veganer, men att kött bör ses som den lyxvara det är. Kött kanske kan bli helgmat? Eller att köttätarna åtminstone bara äter kött en gång om dagen? Alla bäckar små…

Det vore en enorm vinst både för miljön, hälsan och djuren.

Kolla här:

image

Bra jobbat Brännöskolan och även skolorna i Göteborg!

Ps. Allt kött som serveras på skolorna i Göteborg ska vara ekologiskt och för att få råd med det har de fler vegetariska rätter. Bland grönsakerna ska minst 50% vara ekologiskt. Jättebra initiativ tycker jag! Mer sånt!

Ps2. Länge var det ju ”rör inte min bil” men det är ju sedan ett antal år accepterat att prata om bilens miljöpåverkan. Därefter var det ”rör inte mitt kött”, men de senaste åren har även detta börjat ändras (något jag länge efterfrågat).

Kommentarer inaktiverade.

