Nördiga faktaböcker

Dessa nördiga faktaböcker. Så fantastiska. Har läst/lyssnat på flera stycken på sistone.

Clara Henry har skrivit en hel bok om mens och allt som hör till, inkl bra tips. ”Ja jag har mens, hur så?” är både rolig, allvarlig och informativ.

Guilias Enders bok ”Charmen med tarmen” är en nördig genomgång om allt som har med matsmältningssystemet, tarmen och tarmbakterierna att göra. Riktigt intressant och lärorikt!

Lotta Lundgrens bok ”Tio lektioner i matlagning” har jag inte lyssnat klart på än, men den är också sådär nördigt djup och intressant. Hur filéar man fisk? Vilka redskap behövs i köket? Hur smakar umami? Jag är inte det minsta matlagningsintresserad och äter inte kött, men dras ändå till nördigheten i boken. Kanske kan det bli något av mig ändå på matlagningsfronten?

Bea Uusmas ”Expeditionen – min kärlekshistoria” är en grundlig genomgång av allt som hände under Andrées polarexpedition för över 100 år sedan. Varför dog de egentligen när förutsättningarna för överlevnad på Vitön var så pass goda? Uusma för noggranna protokoll och gräver och gräver. Vi läsare får lära oss allt om expeditionen.

Snöa in gott folk!

Ps. Alla finns på Storytel (ej sponsrad).

Kommentarer inaktiverade.

