Agrafftagning

Om du som jag blir lätt illamående av sår/blod/dylikt, hoppa detta inlägg helt!

Nu är agrafferna väck och det känns som en väldig lättnad. Det är inte konstigt att de skavt i naveln med tanke på hur det såg ut efter fem dagar (länk till bild, känsliga tittare varnas!)

De andra tre såren hade läkt fint. Med agraffer efter fem dagar, utan agraffer efter nio dagar (mindre läskiga bilder, men inget för känsliga).

Såret i naveln glipar lite och hade läckt lite sårvätska, så jag fick ett nytt plåster som ska sitta fyra dagar till.

Det känns lite obehagligt men det är skönt att de skavande agrafferna är väck.

Blev lite småsnurrig när distriktssköterskan plockade bort agrafferna. Det stack lite men gjorde inte särskilt ont. Lättare än jag trodde. Men all beröring i naveln känns hemsk.

Gick sedan till receptionen och drack ett glas vatten och satt ner lite innan jag gick hem. Mådde lite småilla efteråt, men det gick över.

Ironiskt att just jag som är så känslig för sår, blod och sjukvårdsgrejer ska råka ut för detta inkl två graviditeter med kejsarsnitt.

Minns första gången (?) jag skulle ta blodprov (var i 20-årsåldern). Då höll jag på att svimma och fick ligga på en brits i ett vilorum i en halvtimma. Sedan dess tittar jag aldrig på vad de gör och försöker tänka på trevliga saker.

Ps. Distriktsköterskan blev förvånad över att höra att det var gallsten eftersom jag är så ung. Det är väldigt många som säger det.

5 Responses to Agrafftagning

  1. Helena Ferry skriver:

    Ok, nu blir det som att jag tigger om obehagliga bilder, men den första och den tredje bilden ser ut som samma…?

    Gilla

  2. Helena Ferry skriver:

    Och för övrigt ser de galet obekväma ut, starkt jobbat!

    Gilla

