Fjorton år

Idag är det fjorton år sedan jag och Fredrik träffades (eller ja, inte första gången, för vi gick ju i samma högstadium, men vi pratade aldrig med varandra där och hade bara ett ämne gemensamt under ett år).

Senast igår satt vi och flabbade i soffan och jag upptäckte tre nya grejer som jag inte visste om. Dels har han en hudflik under ena knät, dels såg jag att hans fötter är rätt breda (så han sa att hans skor brukar töjas ut litegrann) och dels hade han seglarskor när han var liten. Och seglarskor visste jag tydligen inte var det var (flabbade rejält när vi bildgooglade).

Se där, en lär sig nya grejer hela tiden. 😉

För fjorton år sedan, den nionde november 2001, hade jag min sista dag i skolan innan en femton veckor lång praktikperiod skulle starta (gick i trean på gymnasiet). Efter skolan tog jag pendeltåget till Kungsbacka där jag skulle möta upp min nya internetkompis Clara som jag hade träffat en gång tidigare. Vi skulle äta sushi tillsammans med hennes kompisar.

Längst bak i klungan stod en kille med halvlångt svart hår som hängde ner i ögonen. Han hade en svartgrårandig mössa, flanellskjorta och säckiga byxor. Det kändes som att blixten slog ner.

Jag hinner inte dra hela storyn nu, men vi träffades dagen efter hemma hos Clara innan vi skulle till en fest, vi hånglade på festen och dagen efter träffades vi hemma hos mig (vi bodde på sju minuters gångavstånd i samma lilla håla). Sen blev vi ihop.

solta

Bild från första veckan, november 2001

De senaste fjorton åren har vi tagit studenten, flyttat hemifrån och ihop med varandra, bott i fyra lägenheter och ett radhus, rest till Kina, Azorerna, Oslo, Kanarieöarna x2, Turkiet, England och på europeisk tågluff, vi har fått två ungar varav den ena redan fyllt åtta år (!), vi har gift oss (2007), vi har pluggat och jobbat, slitit och haft kul.

Vi har lajvat, LANat, renoverat, sparat till hus (i elva år!), fått syskon och syskonbarn och tagit oss igenom hemska graviditeter, tre missfall, en rs-vecka på sjukhus och en gallstensoperation. Hemma hos oss har två marsvin, en katt och två gerbiler huserat. Det har varit upp och ner i livet, men vi har alltid funnits där för varandra.

Vi kompletterar varandra på många vis och är lika varandra på andra sätt.

F och svågern hade tydligen pratat om att både jag och systern har, fint sagt, ”yviga gester” (ingen styrsel i kroppen och typ tappar allt överallt och slänger oss i soffan när vi ska sätta oss) medan F är försiktig.

Han är uthållig och ger aldrig upp medan jag har dåligt tålamod och gärna ger upp när det inte funkar. Han är ett tekniskt geni medan jag är mekaniskt superdålig och aldrig fattar hur saker ska sitta ihop. Han har dyslexi och jag älskar språk och att skriva. Jag är kass på matte och han (och Molly!) är jätteduktiga. Han kör huvudräkning åt mig och jag stavar åt honom. Jag står för de stora känslorna i familjen medan han är som en buffer som jämnar till toppar och dalar.

Vi har liknande bakgrund, har gått i samma högstadium och bott i samma samhälle nästan hela uppväxten, vi har liknande politiska ståndpunkter (har alltid röstat på samma), samma åsikter om det mesta (utom kärnkraft!), har många gemensamma vänner och intressen. Musiksmaken är också till stor del gemensam och vi gillar att göra samma saker. Vi är båda äldst av tre syskon (sen fick F tre syskon till) och introverta, även om jag är mer introvert än F.

Vi funkar bra ihop helt enkelt. Håller tummarna för att vi är ihop minst fjorton år till och gärna mer.
image

PS. Jag gav inga löften vid vigseln för jag tror inte på att lova någon kärlek, jag kan bara lova att försöka.

One Response to Fjorton år

  1. Kronärtskocka skriver:

    Vilken fin beskrivning av er och er relation!

    Liked by 1 person

