Att hålla ordning på ett hem

Jag är väldigt strukturerat lagd medan F är en rörig person. Under perioder av kaos kör vi med brandsläckning hemma: ”oj vad torra blommorna ser ut”, ”nu är visst handdukarna rätt blöta, dags att byta”, ”nu svämmar plaståtervinningen över i lådan” osv.

Inte så kul tycker jag. Mest stressande och frustrerande. Jag gillar inte kaos.

Så med jämna mellanrum inför jag nya städ/minnessystem. Denna tavla har funkat tidigare, men nu hade jag ingen bra penna så det blev lappar (så slipper jag skriva så mkt varje vecka också).

image

Små gula lappar är läxor och rosa fasttejpade lappar är återkommande fasta aktiviteter. De små gröna lapparna är veckans (och varannan veckas) sysslor.

Fredagen är vilodag. Längst ner finns lappar för mat och hushållssaker som ska köpas in, veckomatsedel, vilken färsk mat gerbilerna kan äta samt dagliga kvällsrutiner (vi skiftar varannan dag ungefär).

Jag har även gjort en priolista vid kaos. Vad gör vi de dagar vi kommer hem sent eller har varit borta hela dagen och knappt hunnit med?

Detta är även för att tydliggöra att om nån är borta en kväll så behöver denna kvälls sysslor flyttas till en annan dag. Det funkar inte bara att skita i att göra dem, för då samlas allt på hög och så blir det KAOS. Igen.

Nästa vecka har vi dagisstädning på måndagen, styrelsemöte för mig på onsdagen och ett kvällsmöte med Fs jobb på tors. Det blir en tung vecka att då ihop eftersom vi måste göra hela arbetsveckans extrajobb på tisdag (eller i helgen).

Det slår mig allt mer att det inte går att smita. Om vi reser bort måste vi ändå jobba en massa före (packa, förbereda, fixa djur/växtvakt osv.) och efteråt (packa upp, ladda in foton, komma i kapp, tvätta i kapp osv.). Samma sak med om vi umgås med gästerna istället för att köra diskmaskinen på fredagskvällen. Ja, då ser det ut så här på lördagsmorgonen.

image

Det finns liksom inget som vi kan smita ifrån (annat än att låta smutsen gro).

Så nu testar vi det här.

Jag brukar för övrigt pendla mellan detta lite småstressade strukturerade sätt och kaos-brandsläckningssättet. Vet inte vad som är minst stressande egentligen. Slipper ju hålla allt i huvudet på struktursättet, men känner mig samtidigt kvävd av alla måsten när jag kan gå och läsa dem hela tiden.

Ps. Vi har inga marginaler i vår familj eftersom jag har utmattningssyndrom, F är helt slut jämt eftersom han får ta så mkt pga det och för att barnen är superduktiga på att smutsa/skräpa ner samt träta på vår energi och våra tålamod. Vi är stressad småbarnsfamilj extra allt.

Kommentarer inaktiverade.

