En förändring

Nu ska jag avslöja en grej som jag väntat på att få berätta.

Fredrik har sagt upp sig från jobbet han haft i åtta år (it-konsult/programmerare/integrationsarkitekt inom systemintegration (och ni ba ”jaha en sån!”)), för vi ska bli en företagarfamilj. Han ska starta eget tillsammans med några kompisar.

I början var jag skeptisk eftersom jag hört hur mycket jobb det är med egna företag och att ständigt sälja sina tjänster osv. Men F har övertygat mig om att de inte kommer att behöva ägna sig så mycket åt sälj och administration utan att de mest troligen kommer att få långvariga uppdrag ute hos kund. Så skillnaden ska inte bli så stor.

Min förhoppning är också att han ska slippa jobbresor. Jag är så trött på alla resor till Stockholm, London, Malmö, Karlstad, Jönköping, Oslo osv. Han har till och med varit i Ukraina och träffat kunder och underkonsulter. Flera av hans kollegor är mer sugna på att resa så Fredrik ska försöka hitta en göteborgsbaserad kund. Det vore skönt.

Just inom it-branschen finns en stor efterfrågan eftersom arbetskraftbristen är enorm. Så det känns rätt tryggt.

Jag ser det lite som att vi får mer för pengarna. Nej, jag menar mer pengar för tiden. Så kanske F kan gå ner lite till i tid men behålla lönen (eller få mer) så småningom (downshifting). Vore ju inte fel med tanke på hur min inkomst sjunkit sen jag blev sjukskriven… (ligger på 65% i jämförelse med när jag jobbade 85%).

Så de kör igång nästa år. Ska bli spännande att se hur det går. Jag hoppas på kortare restider och en lyckligare make som får blomma ut i sin fulla potential.

Kommentarer inaktiverade.

