Introverta skämt

Hög igenkänning på det här med introverta skämt alltså.

image

image

Mer bilder på länken ovan.

Det är lite intressant att 30-50% av befolkningen är introverta men att extroverta (och många introverta) ändå vet så lite om hur introverta är. Det är dock bra att mer och mer kunskap sprids och att det ibland kan göras på ett så här lättsamt sätt.

Har för övrigt en teori om att en stor andel av alla författare, bloggare och de som är mycket aktiva på t ex Instagram är introverta eftersom introverta ofta föredrar att uttrycka sig i skrift (introverta tänker snabbare och mer strukturerat när de skriver än när de pratar pga nervbanor (?)) och för att vi visst har mycket att komma med, trots att vi inte är så babbliga. Vi vill gärna dela med oss av våra tankar, men bara inte i dialogform (många introverter tycker om formen föredrag eftersom de då sällan blir avbrutna).

Ps. Några av de som lägger ut allra mest bilder i mitt Instagramflöde är introverter. Det är kul att ta del av deras tankar och vardag.

4 Responses to Introverta skämt

  1. Tant Sviskon skriver:

    Jag vill slå ett slag för ”outgoing introverts” också (vilket jag är). Det är ännu svårare eftersom folk (och ofta en själv också) tror att man är extrovert, fast det är man inte alls.
    Se t.ex. http://www.puckermob.com/lifestyle/8-signs-you-may-be-an-outgoing-introvert

    Liked by 1 person

  2. Sofia skriver:

    Intressant att höra det där med att introverta tänker bättre när de skriver, jag har nämligen observerat på mig själv att jag tänker som bäst när jag pratar. Det är då jag kommer på att nya, smarta lösningar på problemen jag gått och funderat på.
    Undrar om det är så för andra mer extroverta generellt eller om det bara är jag som är en udda fågel =)

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Jo, jag har för mig att det är så. Extroverta tänker ju ofta samtidigt när de pratar, alltså resonerar sig fram till saker. Introverta vill gärna ha mer betänketid och tänker först och pratar sen. Sen är det något med att introvertas hjärnor tar en omväg när de ska prata varför de ofta blir blanka eller känner sig ostrukturerade när de pratar (hög igenkänning!) men tankarna flyter bättre i skrift.

      Gilla

      • Sofia skriver:

        Ja, så är det verkligen, jag tänker medan jag pratar. Det resulterar ofta i att de jag pratar med säger att ”ja, men varför har du inte sagt det här förut” då det låter som att det jag säger är något jag verkligen tänkt igenom länge, trots att jag kommit på det precis just då.
        Och det är precis tvärtom i skrift, jag kan ha formulerat jättebra saker i huvudet eller när jag pratat med någon men så sätter jag mig och ska skriva ner det och allt är som bortblåst. Skitjobbigt är det, särskilt i såna fall då jag måste skriva ner saker som t ex i jobbet.

        Liked by 1 person

