Några goda exempel och några dåliga

Blev glad idag när jag tog en liten sväng om stan på vägen hem. Apoteksreklamen kan ju tolkas lite olika, men den är klart heteronormbrytande enligt mig!

image

BR har äntligen skrotat de uppdelade leksakerna. Istället för att med svart resp rosa visa vilka delar av butiken som barnen bör gå till kör de nu med svarta skyltar och bilder på barn av olika nationalitet och kön. Legoavdelningen heter byggdags t ex.

image

Bra jobbat BR! Där steg ni rejält i mina ögon! (Och jag fick köpt Stellas julklapp, ett paket med Ninjagolego som helt uppenbarligen vänder till sitt killar…)

image

Och när vi ändå är på temat så kommer här ett antal bingoplattor med grejer som s.k. transallierade (de som säger att de stöttar transpersoner) säger liksom skit som homo/bisexuella, rasifierade och feta får höra, både från allierade och andra.

image

(dead name = dödnamn, det gamla namnet som aldrig ska användas.)

image

image

image

image

image

Mönstret är det samma inom alla former av norm/avvikande och det verkar vara väldigt svårt för de priviligerade inom normen att förstå exakt hur mycket skit som de utsatta får ta.

Så, kom ihåg: kvinnor, rasifierade, homo/bisexuella, transpersoner, funktionsvarierade (-nedsatta), feta, psykiskt sjuka m.fl. behöver inte hålla god ton, de har inget ansvar för att utbilda normpersoner (använd google!) och det är inte synd om dig som man/cis/hetero/vit/normfungerande/smal/dylikt i den här situationen.

Du har inte tolkningsföreträde. Du vet inte vad som är kränkande i ovanstående fall. Läs på istället (eller håll tyst!)

Tack för mig. (Som lever med både privilegier och faktorer jag diskrimineras för.)

Kommentarer inaktiverade.

