Resa iväg för att få andrum

Det känns både härligt och vemodigt att vara här, 120 mil från min familj. Saknar barnen och F och tycker att anledningen till att jag är här suger (att jag är så utmattningssjuk att jag med det familjeliv vi lever (+privat) inte blir friskare av att vara hemma sjukskriven, utan att jag behöver åka bort för att pausa från vardagen och komma ner i ett lugnare tempo.)

Men det är ju jättehärligt att inte behöva titta på klockan, inte ha ständig jour och vara redo att rycka ut, att det är helt tyst och att jag kan pyssla med vad jag vill.

Jag har ju aldrig bott själv eftersom jag och F flyttade ihop direkt när vi var 19 år, så jag vet ju inte hur det känns att bo själv. Har varit ensam hemma kanske två dagar på raken sedan dess (13 år!). Men nu ska jag få prova på.

Det är lite det där med kakan ni vet. Jag vill både ha nära till barnen och vara själv. Ett litet dilemma det där.

Men jag ska försöka göra det bästa av dessa dagar. Återhämta mig på det allra bästa vis. Kommer ju självklart inte bli frisk på fem dygn, men förhoppningsvis kan jag få lite perspektiv på saker och få lite nya idéer. Få chans att känna efter och fundera. Följa kroppens rytm och känna kravlösheten (känns som att mitt liv är ett enda långt krav sen åtta år tillbaka).

Hoppas få liiite mer energi så att jag uthärdar december också.

Lite som den här…

image

(En konstnär som satt upp fyndiga skyltar med goda nyheter. Tycker att denna känns träffande för oss västerlänningar…eeh. Jag kanske inte åker till Vietnam eller Ghana*, jag nöjer mig nog med Luleå. Men ändå… :-P)

* = lyssnade nyligen på en ljudbok av Marika King som handlar om en tjej som reser till Ghana för att hitta sig själv. (I föregående bok bränner hon ut sig på jobbet, men inte så allvarligt eftersom hon är ”bara” hemma tre månader.)

Ps. Många säger ”oj, så långt!” angående att jag skulle ända till Luleå för att vila upp mig. Men när jag räknar på priset för resan hit så får jag många fler nätter för pengarna än för ett hotellrum/stuga nånstans i Götaland eftersom boendet är gratis. Och så får jag ju träffa pappa och A förstås (men först ska jag bo själv i deras extrahus i Luleå några dagar).

Kommentarer inaktiverade.

