Hurtiga morgonivrare

Alla de där människorna som ba ”gå upp en timme tidigare på morgonen så hinner du träna/kan du ta en lugn morgon/får du mer gjort på kontoret/kan du yoga” osv.

Jag inser ju att dessa måste vara morgonmänniskor, för vem går annars frivilligt upp tidigare än så att en precis hinner med allt innan en måste gå hemifrån?

Att gå upp tidigare är ju att få ännu mindre sömn, vilket en stor del av befolkningen redan har problem med. Många dricker ju kaffe för att orka med när de kanske istället skulle behövt åtta timmar i sängen.

Dessutom förlorar en viktig tid på kvällen om en då ska lägga sig tidigare som dessa morgonivrare påstår. Vi kvällsmänniskor har ju vår mest kreativa och avslappnade tid just på kvällen och vill kanske inte ta av just den tiden för att gå upp ännu tidigare och utföra en aktivitet i ett obehagligt groggigt tillstånd.

Nä. Jag fattar inte.

Undrar föresten hur stor del av befolkningen som är morgon- resp. kvällsmänniskor? Det ska väl ha något med hur många minuter ens biologiska dygn har? (Kvällsmänniskor har väl för många vilket gör att de skulle vilja lägga sig senare och senare varje kväll?). Går det i arv? (Mina föräldrar är morgonmänniskor som gärna gick upp 6 på morgonen och lade sig redan 21-21.30 när jag var liten. Fredriks föräldrar är kvällsmänniskor.)

Jag vet i alla fall att 100% av medlemmarna i min familj är kvällsmänniskor och att vi lätt får för lite sömn eftersom det är så tråkigt att lägga sig. Vi får väcka våra barn på morgonen, de har vaknat före halv sju-sju en handfull gånger var typ. De hade nog gärna sovit till nio och lagt sig tolv om de fick. Jag med (vilket jag gör nu under sjukskrivningen.)

Här finns sammanfattad info om det här med sömn, melatonin och morgon/kvällsmänniskor för de som vill läsa mer.

Ps. Har alltså inget emot morgonmänniskor, men vi har lite olika förutsättningar så att säga… 🙂

Kommentarer inaktiverade.

