Minns ni Lunarstorm?

Alltså Lunarstorm. Detta mitt första community som jag hängde på i flera år. lunarstorm

De blinkande fötterna eller flaskpostflaskan var magiska. När de lyste i färg och rörde sig över skärmen blev en alltid lite pirrig i magen. Jag minns tågluffen 2000 när jag typ varannan dag köpte en halvtimmes surftid på något internetcafé och skrev lunarstormmeddelanden som besatt innan tiden tog slut.

Jag hade uppemot tio bättre lunarstormvänner som jag regelbundet chattade med i flera år. Jag träffade åtminstone två-tre stycken ”IRL” (träffade många e-mailvänner och kompisar från andra communities också). Det var alltid lika roligt att få höra från dem. Eftersom en inte lämnade ut hela sitt namn så var det ju enklare att vara personlig/privat än nu som på Facebook.

42

Jag ägnade jättemycket tid åt att designa ”mitt krypin”. Det var väldigt viktig att beskriva sig själv så tydligt och unikt som möjlig. Vilka svar en angav under ”balla fakta” (se ovan) var ju också väldigt viktiga.

På den tiden hade vi inte digitalkamera och det var jätteknöligt att ta ett foto, framkalla det och scanna in det. Därför tog jag och syskonen korniga grå webkamerabilder och laddade upp. Kommer särskilt ihåg en bild på mig i blå t-shirt där jag skrivit Linkin Park med röda tygfärg. (Var nu-metallare på den tiden och det var ju viktigt att visa det.)

Men det var ju inte så att bilden ploppade upp direkt. Nej, först skulle bilderna godkännas av ”Lunarcrew”. Det kunde ta uppemot 30 dagar… Tills dess var en fast med en tråkig grå ruta om jag inte minns fel. Om en inte hade något foto kunde en välja mellan nedanstående karaktärer. De som valde den blonda tjejen i rosa brukade jag tolka som ytliga. Det fanns dock ingen bild jag kunde identifiera mig med riktigt (konstigt…). profilbilderna

På Lunarstorm började jag skriva nätdagbok för första gången. Jag skrev där i flera år innan ”bloggarna” började dyka upp. Då tyckte jag att ordet blogg var töntigt, för nätdagböckerna hade ju funnits i flera år. Det var inte förrän 2008 som jag startade min första blogg (denna).

På Lunarstormtiden fanns ju inga smartphones, utan det var hemdatorn, skoldatorn eller biblioteksdatorn (!) som gällde. Jag gick ibland från Hvitfeldtska gymnasiet ner till stadsbiblioteket på Götaplatsen för att surfa på deras lånedatorer i 15 minuter. Minns att jag stod där och skrev meddelanden till WuJessie83, Hasselbaink och Snusmusen.

När vi hade textkommunikation  i gymnasiet var Lunarstorm det första alla loggade in på. Jag hade dock inte alla mina klasskompisar som vänner så som folk kanske har idag, eftersom jag inte riktigt visste vad de hette (det är ju aningens lättare att hitta varandra på Facebook där folk använder sina riktiga namn).

Jag drömmer fortfarande att jag är inne på Lunarstorm ibland! Töntiga Lunarstorm och gothiga Helgon.net kommer nog alltid vara bevarat i mitt tonåriga hjärta.

*Kjamis*

Ps. Var som mest aktiv på Lunarstorm under gymnasietiden 1999-2002 och hängde mycket på Helgon parallellt med detta samt fram till typ 2006. Det var där vi lajvare höll kontakt med varandra. Facebook skaffade jag inte förrän 2010 för att få kontakt med nya kollegorna på mitt nuvarande jobb och det var rätt sent.

Kommentarer inaktiverade.

