Inte kul att komma hem

Sju timmars sömn (sömntablett!), för lite mat hela dagen, fem timmars resa (120 mil), ingen som helst vilande återhämtning, hämta barnen tio min efter att jag kommit hem, barnen på dåligt krävande humör (har hört att många barn älskar när pappan kommer hem, men mammorna straffar de genom dåligt humör).

Kaos, kaos, kaos.

Övre badrummet är ej klart (kakelleverantörens fel) så det är minst två dagar kvar av byggkaos pga torktider, ingen tvätt körd på hela veckan (anklagar dock inte F eftersom han dragit ett jättelass) så jag kommer att turbotvätta i två dagar nu.

Två dåliga besked igår. Min mormor är sjuk i obotlig cancer (hon är 86 år om jag inte minns fel och jag har väl väntat på detta, men tråkigt ändå, särskilt för mamma!) och min kompis kille har gjort slut. 😦

Landar rakt in i verkligheten igen (som vanligt efter resor).

Men en sak har jag i alla fall insett (tillsammans med många andra insikter iofs) och det är att jag är lika utmattad även om jag har noll stökiga barn i närheten, noll hushållsarbete att utföra och noll stress och press. Jag har varit sanslöst trött dessa fem norrländska dygn, så där har det inte varit någon skillnad.

…och detta innebär ju att jag är sjuk oavsett och att det kanske inte är främst hemmamiljön som gör mig extra trött. Och det känns ju hoppfullt eftersom jag varken vill eller knappt kan bli fri från hemmamiljön. (Hade jag mått prima varje gång jag kom iväg hade det känns rätt tröstlöst eftersom barnen kommer bo hemma omkring 11-15 år till och att det nog är minst 4-8 år innan hushållsarbetet lättar lite, om ens då?)

Så ja. Men denna dag tar slut den med.

Något jag önskar för mina kommande dagar är en lugnare vardag så att jag och F kan sluta släcka bränder och börja jobba förebyggande. Denna höst har det känts som att vi aldrig kommer ikapp. Och det har ju varit mycket.

Nu får vi vrida ner tempot.

Ps. Men härligt att få krama barnen och F igen. Har längtat jättemycket efter det.

One Response to Inte kul att komma hem

  1. […] luleälven stannade jag även två dygn hos pappa och A i deras hus ute på landet. Kontrasten när jag kom hem till min kaosiga vardag var […]

    Gilla

