Familjens projektledare

image

Denna vecka.

Ni ser alla gråa grejerna? Det är sånt som inte rör mig men som jag ändå måste ha koll på.

Min familj är dels rörig och dels 4 år och därför behöver jag ha koll så att saker fixas.

Jag vet inte hur många gånger Molly glömt busskortet och Stella inte haft med en bild till förskolans månatliga retoriksamling. Jag är trött på att barnen får lida för att jag och F inte har koll/ork, så nu har jag börjat lägga in allt i mobilkalendern.

Denna vecka är det alltså jourstäd på förskolan mån-tis varav vi köpt städ för tisdagen (eftersom vi inte kan rut:a för förskolestäd så kör vi hälften av tillfällena helt enkelt).

På tisdag går F på Mollys dansuppvisning och på onsdag ser jag Mollys köruppvisning. Båda i olika kyrkor. Vi fick inte ihop veckan om hela familjen skulle se båda.

På torsdag ska Molly ha med en toarulle till skolans pysseldag och det är även Nobeldagen varför båda barnen ”gärna” får klä sig lite finare. Stella ska på Nobelmiddag på förskolan.

På fredag är det muséeutflykt för Molly så då ska hon ha matsäck. Det räcker tyvärr inte med en flaska saft, en dubbelmacka och nån frukt som när jag var liten, nä, det ”ska” vara kakor, risifrutti, festis, frukt och nån macka (mitt tillägg, den äts sällan). Som tur är kom jag ihåg detta vid gårdagens matbeställning, annars hade vi behövt åka och handla. (Som tur är kräver hon inte pannkakor…eller revbensspjäll (!) som en del barn hade med sig när jag var liten. Hörrni duktiga föräldrar – fattar ni inte att ni förstör för oss andra när ni höjer standarden hela tiden!)

Ja, och så är det luciatåg för Stella på på fredag. Mollys klass har inget i år så vi slipper. YES! Jag går dock inte på Stellas för jag orkar inte. Det börjar halv åtta och hur ska vi få iväg Molly till skolan i rätt tid om inte jag är hemma och hjälper henne? Hon kan inte följa med till lussetåget pga skolplikt och eftersom det börjar halv åtta vill en inte gärna sätta Molly i korridoren utanför klassrummet 7.20. Nä, tur att vi är två föräldrar…

Och busskort ska Molly ha med sig både tisdag och fredag så jag la busskortet i ryggsäcken och sa att hon inte fick ta upp det förrutom när hon ska stämpla på bussen. Är livrädd för att hon ska tappa bort det. (Been there…) Läraren klagade för övrigt i förra veckobrevet över alla barn som glömmer busskortet.

Så jag gör mitt bästa för att inte vara alltför rörig så att det går ut över barnen. Jag skulle inte säga att jag har för höga krav för är det något jag tränat på de senaste två utbrända åren så är det att släppa på kontrollen och kraven. Men jag vill inte ge mina barn fullständigt dåligt rykte. Det blir lite synd om dem till slut.

Och sånt här stressar mig. Mycket.

Ps. Kan ju tillägga att det givetvis är vårt (mitt) rykte som mamma som också solkas. Får redan små pikar om vad som är lämpliga skor och utekläder när det gäller Molly, men där väljer jag att inte ta åt mig. Hon är för sjuttsingen 8 år och har en egen vilja. Vi kan ta fram bra kläder men det är hon som väljer i slutändan.

One Response to Familjens projektledare

  1. […] Ps. F lämnade Stella idag vid lussefirandet men det var så tidigt så jag fick ta upp Molly ändå även om det inte var min dag. Har haft sömnsvårigheter hela veckan och börjar få stresskänningar i form av magont (katarr), huvudvärk och just sömnsvårigheter. Nu ska jag verkligen trappa ner tempot efter veckans förskole/skole/uppvisningsutmaningar. […]

    Gilla

