Kattboktips

image

Nu har jag ju inte ens någon katt längre men vi hade sammanlagt sex katter (1-4 åt gången) när jag växte upp och jag hade en katt i 20-25-årsåldern, så jag ville ändå lyssna på ljudboken med det spännande temat I huvudet på din katt av Susanne Hellman Holmström (fyi: finns på Storytel).

Och trots all min erfarenhet av katter så fick jag lära mig en massa spännande saker som varför kattägare bör ha en kattlåda per katt + en extra, hur en blir av med grannkatter som bajsar i ens rabatter (aktuellt problem för mig), att katter kan vara höger- eller vänstersvansade och varför vissa katter kissar inne med mera.

Rekommenderar boken varmt till alla er kattägare. Jag tycker att det är jätteintressant med psykologi och kattpsykologi.

När jag var hos pappa i Norrbotten fick jag äntligen träffa deras blyga katt. Vi har ju varit där fyra somrar i rad, men katten har bara farit som ett streck mellan kattluckan och vinden.

Stella hade ju t o m uttryckt sig ”men de har väl ingen katt?”

Vi talar alltså om en extremt skygg katt här.

Men jag passade på nu när barnen inte var med och lät den lukta på mig när A bar fram den. Senare
satte jag mig på golvet och kallade på den och sträckte ut handen några gånger när den var på väg förbi. Den stannade till och tittade på mig några gånger.

Efter någon dag hasade jag mig långsamt fram sittandes emot den med utsträckt hand och fick börja klappa den på huvudet och blanda dofter med den.

Därefter kunde jag klappa den, men bara så länge jag var på en armlängds avstånd. Hon ville på inga villkor riskera att bli infångad.

Så kom det sig att jag fick kela lite med katten som min familj knappt sett. Jag sa till pappa och A att jag använde mina kattskillz.

Så här stolt blev jag då:

image

I alla fall, läs/lyssna på boken om du har katt! (Särskilt om du skulle få för dig att katten behöver avlivas pga något beteende, oftast finns en logisk förklaring med en enkel åtgärd. Boken vimlar av tips om sånt!)

Ps. De fyra personerna i min uppväxtfamilj har nio katter sammanlagt så visst är vi en kattfamilj även om jag inte har någon i nuläget.

Kommentarer inaktiverade.

