Min hopplösa situation

image

Här har jag ritat ett schema över min situation.

Det brukar funka så här. Mitt basläge är utmattning (1). Ganska ofta, typ flera gånger i veckan blir jag pga (1) frustrerad.

Då tar jag till a, b eller c.

A – jag kämpar på ändå. Det leder utan undantag till mer utmattning. Tillbaka till (1).

B – Jag försöker driva igenom en förändring genom att göra ett nytt schema, en lista, överenskommelser med familjen osv. Jag läser böcker i ämnet och försöker förbättra saker. Det funkar en stund.

Men sen kommer ofelbart en yttre påfrestning i form av kvällsaktiviteter, oförutsedda saker och högre belastning i någon form och en tvingas frångå det förebyggande arbetet (yoga, rutiner, närvarande föräldraskap osv.). Det blir brandsläckning för hela slanten. Svårt att undvika när en lever med familj. Dessa perioder kan pågå i dagar eller veckor och leder utan undantag till ännu mer utmattning (1).

C – det tredje alternativet är acceptans. Att ”ge upp” och anpassa sig. Att stryka alla roligheter i kalendern (för det nödvändiga måste en tyvärr göra, annars hade det inte varit en nödvändighet). En får stanna hemma, boka av allt fint och roligt och det kännns som att en missar livet som rullar på utanför sovrummet. Det leder följdaktligen till sorg och känslor av hopplöshet, vilket leder tillbaka till frustrationen (2) (det gör en dock ej utmattad (1)). ”Det måste finnas ett annat sätt”. Om det hade funnits en deadline för utmattningen så hade det varit lättare att stå ut, men ingen vet eftersom det beror på mig.

Ska visa detta för psykologen i morgon. Någon som har ett tips på hur jag ska bära mig åt?

2 Responses to Min hopplösa situation

  1. Elin skriver:

    När jag var ur balans och i stort sett allt kändes som en belastning så fick jag tipset att försöka gå plus på energikontot varje dag eftersom jag inte hade några depåer kvar. Jag hade en annorlunda och lindrigare situation än dig, och det känns som att jag som läsare missar en viktig pusselbit för att förstå din helhet här, och då är det svårare att ge tips. Men för mig funkade det iaf att tänka mer kortsiktigt.

    Liked by 1 person

  2. […] sjukdomen (utmattningssyndrom). Jag har inte alls förstått situationen faktiskt. Jag lade ju upp min situation i förrgår och psykologen pekade och frågade varför det inte fanns något streck från […]

    Gilla

