Julaftonsmåsten

I morgon firar min släkt jul hemma hos systern. Till och med pappa och A kommer ner från Norrbotten! Jippie! För mig spelar det egentligen ingen roll exakt vilken dag jag firar jul så länge följande ingredienser finns med.  (* = finns även på Fredriks pappas jul, # = finns även på Fredriks mormors jul)

  • Julgröt till lunch
  • Tända ljus och mysbelysning
  • Julgodis som knäck, kola, dajm, Aladdinaskar och liknande (ibland hos *)
  • Julklappar till barnen (vi vuxna behöver inga enligt mig) * #
  • Julgran * #
  • Gärna sällskapsspel (*)
  • Gärna julpromenad
  • Stämningsfull julmusik, helst kyrkliga Dagen är kommen (trots att jag inte alls är kristen, detta är en av ytterst få kristna saker som finns kvar i mitt liv (räknar inte min jul som kristen eftersom tomten, gran, julklappar osv. inte handlar om Jesus. Svenskarna firade yule, midvinter, lussade osv. långt innan kristendomen kom till Sverige)).

img_6769
Oviktigt för mig: (% = hos min familj)

  • Julmat * # (%)
  • Tomte * #
  • Ris à la malta * #
  • Kalle Anka %

Så ni ser ju att min och Fredriks släkts traditioner krockar en aning…

Men det värsta julaftonsbrottet för mig brukar som vanligt vara avsaknad av julgodis att knapra på. Svärfar har kört mer och mer med åren, särskilt sedan Fredriks svägerska S kom in i bilden (hon bakar och tar med/skickar med). Även Fs lillsyrra S brukar baka ibland. Men hos svärmormor serveras pepparkakor, lussebullar och vita mördegskakor till efterrätt (som vi alltid får). Ska fasiken ta med eget julgodis i år.

Vad är dina julaftonsmåsten?

Slänger för övrigt in några gamla julbilder som jag hittat när jag googlat på julgodis på min blogg.

img_6873

Molly 2012 med ”tomten” som haft samma glesa skägg sen…ehh…80-talet?

img_1133

Så här ska det alltså se ut… (hemma hos oss 2011)

img_6827

Vem är gladast för Stellas duplopaket? Stella eller jag? (2012)

Kommentarer inaktiverade.

