Decemberutmaning dag 19 – Smeknamn du har, och varför du har dom

19 december, 2015

Om en har ett enkelt namn med två stavelser som Sara, då får en inte så många smeknamn. Det har jag alltid tyckt varit rätt trist (ändå gav jag inte mina barn långa och vackra namn som jag sa när jag var liten, de fick minsann tvåstaviga namn de med…). (I Sverige ropar vi helst tvåstaviga nam, men t ex på engelska passar det bättre med enstavig namn.)

Ett tag kallades jag Sivan pga mitt gamla efternamn (som inte var Sivan men som påminde om det).

I sexan blev jag även kallad Pripps eftersom vi fyra kompisar fått för oss att vi skulle heta som olika öl, nämligen Guiness, Falcon, Pripps och…nåt mer… (udda? Ja!)

Min brittiska mailvän som jag träffat typ fyra gånger kallade mig Saz. Detta för att enstaviga namn passar bättre i det engelska språket. Själv kallade hon sig i samma veva Zooo… (hon heter Zoë).

Min man kallar mig nästan aldrig något, inte ens Sara. Jag vet inte hur han påkallar min uppmärksamhet egentligen, men han lyckas ju få den? Älskling eller nåt sånt har jag iaf inte blivit kallad och det känns skönt för jag ogillar (enligt mig) romantiskt bladder.

Nä, jag är nog ingen sån som får smeknamn helt enkelt.

