Magsjukehotet

När en får såna här mail en vecka före julafton…

image

…då syns det att en bor i ett område där föräldrarna har stor flexibilitet i jobbet (alt. inga problem med att vabba i förebyggande  syfte).

Dagen efter att föregående mail skickats ut dök endast 5 av 23 barn upp på förskolan…

Men inte hjälpte det att skippa fredagen heller fick jag veta igår, nåns barn blev sjuka i helgen (och minst två barn i torsdags).

Vi höll givetvis Stella hemma i fredags och idag. Är en emetofob så är en. Trots att tre av fyra verkar vara immuna mot caliciviruset så vet jag att vi inte är immuna mot alla virus, för jag var sjuk i vintras och alla fyra insjuknade för tre år sen (och jag en gång till två mån senare, varför just jag?) (Ja, jag vet! Vi är oerhört lyckligt lottade! Men samtidigt har vi ingen rutin vid magsjuka så vi står handfallna när det väl händer. Molly har väl haft det kanske 2-3 ggr på 8 år.)

Så nu pusslar vi med Fs arbetstider, barnvakter och mig själv resten av veckan (klarade fyra soffbaserade barntimmar idag men nu är jag slut).

PEPPAR PEPPAR!

Ps. Men något som är ännu mer oförståeligt är att föräldrarna till 20 av Mollys 23 klasskamrater lyckats hitta på alternativ till fritids redan tre dagar före jul! (Och utan magsjuka som hot!) (Och mellandagarna fram till skolstart antar jag.) Inte alla barnen har väl pigga släktingar i samma stad/flexibla föräldrar, lärarföräldrar med jullov eller omhändertagande storasyskon eller? (En får dessutom inte ens ta ut föräldrapenning för dessa barn på 8 år längre.)

Kommentarer inaktiverade.

