Årssammanfattning 2015

Första jullovsveckan 2015 tillbringade jag och Fredrik i källaren i ett försök att bli av med den mintgröna vägg- och takfärgen. Det gick bra.

I början av året försökte jag gå tillbaka till jobbet igen efter en sju veckors heltidssjukskrivning (jobbade mellan 80-37,5% hela 2014). Men det gick ju inte, så klart. Vi åkte till Teneriffa och hade en jättehärlig semester och när jag kom hem sjukskrevs jag igen, denna gång ända till april (det kändes vansinnigt länge då, inte visste jag att jag fortfarande skulle vara hemma på heltid tills december och mer).

img_2389

I januari gick jag med i förskolekooperativets styrelse och blev sekreterare. Mina uppgifter är bland annat att föra protokoll vid styrelsemöten och skriva nyhetsbrev som skickas ut en gång i månaden. Jag gillar verkligen mina uppgifter och föredrar dem framför att vara med i städgruppen eller utvecklingsgruppen (alla måste vara med i någon grupp). Jag har blivit bra kompis med de andra i styrelsen och tycker att det är trevligt att komma iväg på möte en gång i månaden.

I februari genomgick jag en hemsk gastroskopi där de förde ner en slang i magen på mig för att ta reda på varför jag haft halsbränna i typ tio månader. De hittade två små magsår som det ev. fanns bakterier i och efter några dagar med penicillin blev jag frisk. (Men om jag behöver göra gastroskopi igen vill jag bli sövd. Aldrig mer!) Vi försökte även få vår nya toalett installerad i badrummet på övervåningen, men det visade sig vara lättare sagt än gjort.

I mars satte jag igång med årets försådder till trädgården och det blev snabbt väldigt trångt i fönstret. Jag satte upp en hylla och stängde av värmen, allt för såddernas skull. Jag blev även magsjuk för första gången på drygt två år och satt i karantän på övervåningen i fyra dygn. Hade massa feber och hemsk muskelvärk också (kanske var det influensan?).

I april började jag ägna allt mer tid åt trädgården och odlingen. Jag grävde rabatter och grejade i trädgården så fort jag fick minsta ork. Vi firade även syrran som fyllde 30 år med en stor överraskning (hon hade dessutom just förlovat sig och avslöjat sin graviditet).

I maj åkte jag och Molly på lajv tillsammans med svågern och hans tjej. Vi spelade kartritarsyskon och hade väldigt roligt i fyra dagar i de småländska skogarna. Jag och Stella hade även en jobbig dag på vårdcentralen och akuten pga misstänkt urinvägsinfektion. Hatar akuten!

I juli fick vi nya grannar och barnen blev genast kompisar. De cyklade och hoppade studsmatta hemma hos varandra och en tredje grannfamilj hela sommaren. Villadrömmen!

Vi lajvade även en gång till och då var även Fredrik och svåger M med. Det var cirka 35 grader varje dag så vi låg mest i skuggan fram till seneftermiddagen tyvärr. Men det var ändå ett roligt lajv.

Vi bodde även i småländska sommarstugan tillsammans med S, T och A en vecka (deras stuga) samt var hos pappa och A i Norrbotten i tio dagar. En riktigt härlig semester!

Hela sommaren spenderade jag i trädgården och hängmattan. Det var väldigt skönt att komma bort från sängen under några månader.

wpid-img_3191

 

Den 14e augusti blev jag moster för första gången. Lilla Selma snittades ut och jag var så nervös hela dagen tills vi fick första mms:et. Sedan åkte vi på läger med förskolekooperativet.

Från mitten av augusti fram till slutet av november hade vi fullt upp med badrumsrenoveringar. Jag avskydde att gå i badrums- och kakelaffärer och behövde åka ut hela åtta gånger under olika helger. Vi hade knappt tid eller ork att träffa kompisar under hela hösten utan all tid gick åt till antingen badrumsförberedelser eller att komma ikapp med hushållet. Fredrik rev ut det gamla badrummet, men resten gjorde hantverkarna. Men alla dessa val… Vi kunde inte använda källarvåningen (badrum, tvättstuga, datarum, hobbyrum) under sex veckor och jag hade ingen dusch under lika lång tid (vi duschade hemma hos kompisar, släktingar och på förskolan (!). Här är bilder på stora badrummet och här på lilla badrummet, före och efter.

I september fick vi äntligen hem gerbilerna som jag planerat för sedan i juni. (Det tog ett tag att övertala Fredrik och sen behövde vi ett akvarium och hitta gerbiler hos en uppfödare.) Det var jätteroligt att ta ut gerbilerna på springrunda bland kartonger och titta på när de gräver tunnlar och gnager kartong. Gerbilerna är fortfarande ett av mina stora glädjeämnen i livet och det första och sista jag kollar till varje morgon och kväll.

Molly och Fredrik åkte på Londonresan som Molly fått i present året innan. De stannade fyra dagar och besökte bland annat Harry Pottermuséet. Jag och Stella var hemma med olika släktingar och sov bland annat över hos syrran och Selma.

I slutet av september fick jag plötsliga smärtor i höger sida av bröstkorgen och jag trodde först att det var muskelsmärtor. Det kom och gick i ett dygn innan jag fick så ont att jag åkte till akuten (obs. åkte spårvagn en hållplats och promenerade…). Jag diagnostiserades snabbt med gallsten och efter en nästan outhärdlig smärta började morfinet verka. Det kändes som att jag kommit till himlen. Jag skulle just få åka hem, men sen kom läkaren tillbaka och sa att mina levervärden blivit dåliga, så jag blev inlagd i tre dygn. Jag fick genomgå en misslyckad magnetkameraundersökning (cellskräck!) och en lyckad (och drogad) datortomografi. Till slut blev värdena bättre och jag fick åka hem. Sedan fick jag bara äta fettfri mat utan särskilda syror, så nästan all mat blev bannlyst. Levde på bröd, soppor och lättyoghurt under de fem veckorna fram till operationen. Jag hade väldigt ont i såren och gick på morfin en vecka efter titthålsoperationen, men nu mår jag bra och kan äta vad jag vill. Gallblåselöshet FTW!

wpid-20150924_100228

I oktober sade Fredrik upp sig från sitt jobb sedan åtta år. Nu skulle vi bli företagarfamilj. Han och hans tre kollegor startar upp nya it-företaget efter nyår. Jag var tveksam först, men blev övertalad. Förhoppningsvis kan det generera mer pengar för mindre tid så att han får mer tid till familjen på sikt.

I oktober hade vi även födelsedagsrace som vanligt. Vi körde två lördagar i rad då vi lånade förskolans lokaler och hade barnkalas respektive släktkalas. Molly resp. Stella gick dessutom iväg på några barnkalas. Varför fyller så många år i september-oktober? (som mina barn umgås med?) Vi firade även Halloween tillsammans med svärsyskonen.

Jag krisade järnet under hela hösten, men det blev faktiskt dåligt redan under vårkanten. Jag (och hela familjen) har fått ändra en massa rutiner och vanor för att få ihop hushållet och livet nu när jag är utmattad och bara presterar kanske 20% av mitt vanliga (egentligen bara 10-15% men jag kör över mig själv hela tiden). Jag har gått hos psykolog sedan september (och hade en coach under vårterminen) och arbetar mycket med mig själv för att må bättre på sikt. Vi har även kommit till insikt och gjort några andra förbättringsåtgärder som dock är privata, så de tar jag ej i bloggen.

I november åkte jag till Norrbotten för några dagar i enskildhet i pappas och As lilla stuga i Luleå. Efter två dygn med vila, yoga och vackra promenader vid frusna luleälven stannade jag även två dygn hos pappa och A i deras hus ute på landet. Kontrasten när jag kom hem till min kaosiga vardag var enorm.

20151126_131234.jpg

I december bestämde jag mig för att växla ner (igen) (hade inte ens haft möjlighet till det tidigare under hösten) och jag började gå dagliga promenader och måla tavlor. På julaftonskvällen kom jag till vägs ände och bestämde tillsammans med Fredrik att vi ska göra helt om.

Det har varit ett tufft år av många anledningar. Jag har både varit inlagd på sjukhus, haft renoveringskaos hemma, kaos i huvudet och sen har jag haft svårt att acceptera min sjukdom och sänka tempot. Men jag är på rätt väg. Hoppas att 2016 blir ett bättre år. Detta år har varit ett av mina sämsta, borträknat 2011 som var ett extremt skitår

 

Kommentarer inaktiverade.

