Loggbok lördag

9.45 – Vill äta något mer från frukostbuffén och bestämmer mig för en pannkaka. Tänker att jag kan ta den direkt i handen eftersom det inte finns några tallrikar i närheten. Rullade ju ändå en pannkaka i handen för tio minuter sen. Men pannkakan är stekhet! Funderar på att slänga den ifrån mig men börjar istället jonglera den mellan mina händer. Går runt och letar efter en tallrik men hittar ingen. Småspringer till mitt bord och kastar den ifrån mig. Får sedan hålla mina smått brännskadade händer runt ett kallt glas i tio minuter.

11.10 – Familjen vill att jag ska vila i solstolen istället för på rummet så jag lägger mig i skuggan vid barnpoolen. Är helt urlakad.

12.35 – Halv ett verkar vara den tid jag piggnar till för jag sätter mig mer och mer upp tills jag plötsligt får ork att ställa mig upp och fota. Inser att Stella blivit någon slags plastcyborg efter dagens rännande till lokala shoppen.

image

12.45 – Avklarar dagens halvtimme i poolen med barnen så att F får lite ledigt. Det är hela 24 grader och kroppen blir därmed inte iskall trots att jag är i vattnet. Kommer fram till att det räcker bra med att sitta i kanten och titta på.

image

13.10 – Barnen ska gå upp men de vill inte. Så klart.

13.20 – Restaurangen stänger snart. Sega jäkla barn. Skynda er!

14.02 – Vi hann precis trycka i oss lunch och efterrätt innan det stängde. Eller okej, vi drog över med två minuter.

14.55 – Vi tar bussen till Maspalomasöknen och efter två hållplatser hade alla fått sittplats utom jag som ironiskt nog har utmattningssyndrom och en extra svag kropp. Men i min familjs fall så stod jag hellre än att ha Molly i knät, Molly stående eller Stella i knät. Chauffören körde som en formel 1-förare och gasade gött i kurvorna. Det finns många kurvor och kullar på Kanarieöarna. De flesta satt och höll i sätenas handtag och jag fick hålla mig fast med livet som insats i mina två. Ville fota men kunde som sagt var inte släppa taget…

15.05 – Några passagerare hör när jag pratar om öknen med F och frågar om jag vet vart en ska gå av för att komma dit. Jag svarar världsvant och hjälpsamt Playa del Inglés (har ju ändå varit på Gran Canaria tidigare, vi praktiskt taget bor här…typ) och de säger tacksamt att de går av på samma som oss. Vi missar hållplatsen som vi funderade på att gå av på men hoppas ändå att vi ska komma fram någorlunda. När vi kommit ner till havet ser vi att vi hamnat någon kilometer från sanddynerna, men vi följer strandpromenaden bort. Paret ser vi inte till (hade ändå inte känt igen dem pga ansiktsblind.) Så kan det gå.

16.30 – Blir helt utmattad när jag äntligen kommer fram till Maspalomasöknen. Lägger mig ner i en backe bland sanddynerna och vilar. Molly fotar mig. När jag väl ställer mig upp känner jag en tyngd i shortsen. En rejäl sandhög vid rumpan! Tömmer brallorna så gott det går innan jag moonar och öser ut resten. Tror bara en person såg… (på långt håll)

image

16.45 – Barnen gör sandänglar och jag tänker på stackarna hemma i Göteborg som har snö. Det känns långt borta just nu.

image

17. 45 – Barnen har fått en viss sketch på huvudet och går runt och sjunger/skriker olika Harry Potternamn bland turistshopparna och restaurangerna på strandpromenaden i Playa del Inglés. Undrar hur det låter för andra?

18.05 – Letar efter en toa på turiststråket vid stranden. Den enda som är utmärkt på kartan stängde 17.00. STÄNGDE? Hur kan toaletter STÄNGA?
Ser till slut en toalettskylt och finner en helt gratis toa som både har, hör och häpna, 1. papper, 2. tvål, 3. rinnande vatten, 4. och den gick att spola! Och låsa! Och lampan tändes! (Jag har inga höga tankar om gratistoaletter som ni hör.)

18.45 – Sitter på en restaurang och äter pizza precis som en vanlig familj! Barnen äter. O.o När hände det senast? Inga bråk, inget tjat och bara lite muta med glass om Stella äter två slicar. Varför fick just jag två kräsna matvägrande barn?

image

19.18 – Ser att vi precis missat ända bussen västerut och att nästa buss kommer om en timme. Inte så vältrafikerat på lördagskvällar, nä. Ungarna får åka taxi för första gången och Stella somnar nästan i baksätet. Taxichauffören är antingen inte det minsta pratsugen eller apdålig på engelska för han viftar bara bort Fredriks försök till konversation. Sedan sätter han på radion med sportkommentatorer av nån fotbollsmatch. På snabb spanska förstås. Jag och F konstaterar att det blir väldigt mörkt på Kanarieöarna och att det bara kostade 170kr till ”Arigurr-gurr”. Billigt! (Bussen kostade 100kr.)

Kommentarer inaktiverade.

