Tre nya strategier

Jag tänkte bli frisk. Så nu provar jag detta.

1. Träna mig frisk
Har läst flera artiklar om folk som kommit ur sina utmattningar genom att träna. De startar försiktigt, trappar upp långsamt och sen kör de ironman eller maraton och tada – de är friska!

Okej, jag kanske inte satsar på maraton, men jag har märkt att jag mår bra av försiktig träning som promenader och yoga. Så det ska jag göra alla dagar jag kan. Har börjat med Adriennes 30-dagarsyoga och den verkar lovande.

Träning är ju ungefär det bästa som hänt kroppen och hjärnan om en börjar läsa på lite. Jag vill inte ligga kvar i den här sängen resten av livet. Jag älskar ju att få endofiner i kroppen.

Sen ska jag givetvis fortsätta prioritera sömn, bra mat, avslappning osv. så att kroppen får det den behöver.

2. Lätta på ryggsäcken och bli sann mot mig själv
Jag har de senaste månaderna djupdykt i psyket och börjat trassla ut härvan som finns där. Jag ska jobba på självkänslan, tilliten, självbilden och självvalideringen. Jag har börjat bli mer öppen med vem jag egentligen är och hur jag fungerar (som jag varit här på bloggen ganska länge, men inte inför alla bekanta).

T ex märker jag att det var väldigt skönt att ”avslöja” mig som utmattningssjuk på Instagram där många vänner, släktingar och kollegor läser. Igår berättade jag att jag är introvert och hsp. Planerar att ta upp detta med vissa i min omgivning som behöver höra detta för att förstå mig bättre.

Det känns som att jag hela livet försökt bli någon jag inte är (utåtriktad, lättsam, extrovert) och att jag inte kunnat acceptera min personlighet eftersom ingen annan heller gjort det. Att gå runt och känna sig felaktig i 32 år är ingen höjdare kan jag meddela.

Så nu ska jag vara sann mot mig själv och slänga stenar ur min mentala ryggsäck så att jag ska få ett lättare sinne. Klart att även kroppen tyngs ner när jag går runt och låtsas och våndas i så många år. Fram för den riktiga Sara. Nu lägger jag bort masken.

3. Minska dränage och stress
Att det är min hemsituation som bränt ut mig snarare än mitt arbete är ingen hemlighet. Jag försökte ju till och med hänga kvar på jobbet ett helt år extra eftersom det var där jag mådde som bäst.

Jag kan inte gå in på orsakerna pga privat, men jag tänkte berätta om vad vi förändrar.

Det som stressar och dränerar mig allra mest vid sidan om deadlines är när barnen börjar tjorva/bråka/gnälla eller får utbrott. Det stressar väl vilken förälder som helst, men eftersom mitt tålamod numera är minimalt så spricker jag nästan med en gång.

Därför har vi gått igenom vad som gäller med barnen och försökt förändra hur vi beter oss mot varandra hemma. Jättesvårt ja, men det gör stor skillnad när det fungerar.

Jag använder ett stoppord (nero (Molly valde)) som jag säger när det blir för mycket. Om de inte slutar lämnar jag rummet. När jag känner att tålamodet börjar ta slut och barnen inte lyssnar så lämnar jag över till F.

Jag har på ett mycket pedagogiskt och visuellt sätt ritat upp hur barnen kan bidra med att jag ska kunna vara med och leka och åka på utflykter i framtiden. Och de tyckte att det var värt det. De har skärpt sig! Äntligen! Hoppas att vi har fortsatt ork att jobba förebyggande nu när vardagen drar igång igen.

image

Snyggaste jag gjort tror jag… ^^

Jag försöker även vara lyhörd för min inre stress/dräneringsmätare som talar om hur jag upplever saker. Förr körde jag över den hela tiden, men nu märker jag snabbt när jag börjar få ont i magen eller stressen börjar ila i bröstet. Jag stannar upp och försöker ta mig ur det så gott det går.

…och slutligen är det ju TIDEN som kommer helt utav sig själv. Men eftersom jag hela förra året krisade och kämpade så har jag nog egentligen inte börjat med återhämtningen än. Det är svårt att återhämta sig på riktigt när en fortfarande är mitt i situationen (t ex kvar på jobbet).

Men nu kanske jag äntligen kan börja den riktiga återhämtningen snart. Ska försöka ha is i magen och invänta att energin sakta men säkert återvänder. Och den får jag inte använda upp direkt. Jag måste börja spara på skedarna.

Håll tummarna!

Kommentarer inaktiverade.

