Januari alltså…

Januari i Göteborg visar sig från sin rätta sida.

image

Grått, slask, dimma och kala träd.

Nu i slutet av januari, runt den 26-27e brukar jag nå min topp av vintertrötthet och pessimism.

Förra året åkte jag till Teneriffa den 27e och det hjälpte ju en hel del även om jag var tvungen att vara här de första tre veckorna av januari.

I år åkte jag redan den 7e och den solveckan har gett mig mycket energi, men jag känner ändå hur humöret börjar dala i takt med gråheten. Har dock inte lyckats använda ljusterapilampan på några dagar pga går upp för sent på förmiddagen (har den inte tänd efter tio-halv elva för att inte få förskjuten melatoninproduktion).

Jaja. Om mindre än en vecka är det februari och sen är det mars och då kommer ljuset tillbaka. Jag räknar ner.

Vi fick ju iaf fem fina snödagar förra veckan.

image

Ps. När jag var i tonåren hade jag planer på att bo söderut under januari-mars men sen undrade min pappa hur jag skulle göra med barnens skolgång. Attans! Nu är snarare planen att bo några veckor på Kanarieöarna i januari (distansjobba kanske?) när barnen blivit vuxna och/eller jag blivit panschis. Min farfar bodde faktiskt i Spanien på vinterhalvåret förr i tiden.

Kommentarer inaktiverade.

