Att gå hem från förskolan med en fyraåring

1. Sara: Nu kommer hundbajs.
Stella trampar precis bakom hundbajset.
Sara: ”Akta hundbajset där!”
Stella trampar framför hundbajset.
Stella: Va? HUNDBAJS?
Stella lyfter foten och trampar rakt i hundbajset.

Stella får gå i snö och vattenpölar och skrapa med fötterna hela vägen hem.

2. Stella blir blöt i skon när hon trampar i vattenpölen och säger att jag ska böja mig ner så att hon kan byta sko.

Jag säger att vi inte har några fler skor med oss.

Stella säger att hon bara ska byta.

Jag undrar om hon är koko och säger att hon inte kan gå barfota (3*C) och att de enda skor vi har med oss är de vi har på oss.

Stella framför till slut att det vara strumpan hon ville ta av. Jamen säg det så! Vi tar av strumpan.

3. Stella orkar inte gå mer. Jag vet att orkar är kodord för tråkigt och föreslår att vi ska springa till spårvagnen. Vi springer.

4. När vi går på spårvagnen längst fram säger jag med allvar i rösten att vi inte kan gå ända bak för att åka längst bak och Stella bestämmer sig till slut för en plats i framdelen av vagnen. Vi åker en hållplats (typ 8 minuters promenad i hennes tempo).

5. Stella är fyra år och måste klättra upp på staketet och följa det bort två meter tills det tar slut.

image

5. Stella är fyra år och måste balansera på en kant och jag måste hålla henne i handen.

6. Stella orkar inte gå mer. Jag föreslår trappan. Men den är också tråkig.

7. Jag föreslår att vi ska leka en lek. Stella kommer inte på något. Jag föreslår att vi är vargar. Det är vi inte. Men vi är tydligen pingviner.

Jag undrar om Stella är en mamma, barn, bebis eller pappa …eller barnlös pingvin? Hon undrar vad jag är. Pappapingvin säger jag. Stella är barn.

Jag vaggar uppför trappan med händerna i sidorna.

8. En knäckt trädgren ligger över trottoaren. Stella säger att hon ska gå igenom och jag ska gå runt. Vi gör det.

9. Sista femtio meterna tar vi oss fram utan problem.

Ps. Ni förstår varför jag tar spårvagnen med henne va? Idag var det för övrigt ganska lite gnäll.

Kommentarer inaktiverade.

