En mindre västerländsk kropp

Jag funderar allt mer på det där med vad kroppen evolutionärt är gjord för och hur kroppen kan få utlopp för det i det nordiska klimatet och kulturen. Här kommer några saker som jag börjat införliva så smått i vardagen:

Squatta
Jag skulle inte vilja kalla det att sitta på huk, för det orkar ju ingen människa mer än en kort stund. Det som ibland kallas för third world squat däremot, det ska vara riktigt bekvämt.

squatting

Jag försöker träna varje dag och jag tycker att det är riktigt praktiskt att kunna, särskilt i umgänge med barn och när jag grejar i trädgårdens rabatter.

Utgångsläget är att tänka sumobrottning. Sitt brett med benen så att hela foten nuddar golvet. Tyngdpunkten på framsidan av foten. Öva!

Pall vid toan
Toaletter är väldigt opraktiska eftersom kroppen hamnar i fel läge. Det är mycket mer praktiskt att sitta på huk, för då får tarmen ”raka vägen ut”-läge. Men eftersom vi inte har några hål i golvet-toaletter i Sverige så får en köra med fotpall och böja sig framåt. Jag har en barnpall på toaletten. Det funkar bra och toabesöken går fortare. Det är liksom inte meningen evolutionärt att vi ska behöva sitta och krysta.

squat

Gå barfota
Boken Born to Run handlar om att skoindustrins dämpade skor gjort att vi lärt oss springa på fel sätt (hälen först istället för trampdynan). Dämpningen gör att vi inte känner smärtan och fortsätter springa tills vi får löparskador. Skor gör också att våra fotvalv blir otränade (som att ha sina muskler i gips!). Vi borde alltså gå barfota mer för att träna upp våra fötter.

Jag upplever mig underligt harmonisk när jag går barfota. Jag önskar att jag kunde göra det oftare, men det funkar ju bara under de varmaste 3-4 månaderna här i södra Sverige. Men jag försöker iaf vara skolös så mycket som möjligt, det funkar ju bra här hemma nu när jag inte jobbar i alla fall.

Barfotalöpning
Nästa steg är barfotalöpning eller löpning i tunna skor för att minska risken för skärsår. Ser framför mig hur jag tar mig runt på gräsplanen och i skogsområdet barfota i sommar. Ska bli kul att testa. Men eftersom jag lär ha jättesvaga fotvalv efter år i skor så handlar det väl om nån minut här och där för att inte få skador. (Men det passar ju ändå bra nu när jag är utmattad…) Det finns barfotaskor att köpa och en barfotakultur att utforska på nätet för den som är intresserad av att veta mer.

Vandra 6 km per dag samt stå/squatta istället för att sitta
Människan är ju inte gjord för att sitta hela dagarna. Många sitter i bilen/på bussen, på jobbet och sedan i soffan på kvällen. En studie har visat att sittandet är lika skadligt som rökning. Det räcker inte att träna tre gånger i veckan när en sitter ner resten av tiden.

Jag vet inte riktigt hur ska jag införliva promenerandet i mitt vardag sen när jag börjar jobba igen. Det är svårt eftersom jag jobbar vid en dator. Men att ta pauser och gå och hämta saker/prata med folk osv. är ju ett sätt. Att gå/cykla/stå i kollektivtrafiken är ju ett annat. Att squatsitta på golvet istället för i soffan på kvällen ett tredje.

Att sitta ska ju egentligen vara lika illa som att ligga ner och det gjorde att jag försökte stå upp minst två timmar om dagen på jobbet. Jag satt även på pilatesbollen ibland. Men allra helst hade jag ju haft ett omväxlande jobb där jag fick sitta/stå/gå om vartannat (tänk förskolelärare, sjuksköterska m.m.).

Sedan drygt ett år tillbaka ligger jag ju ner 12-16h per dygn och det känns ju ganska illa. Men det är ju inget jag väljer utan något kroppen kräver. Jag går i alla fall en del i trappor samt hämtar på förskolan, promenerar och yogar.

Lästips:
Kalahariböckerna av Lasse Berg
Charmen med tarmen av Guilia Enders
Third world squat
Born to Run av Christopher McDougall

Kommentarer inaktiverade.

