Transfobi i medierna

Då var det dags för lite transkunskap, något som både journalister/recensenter och säkerligen större delen av jordens befolkning behöver. Tyvärr.

The Danish Girl är en film som handlar om danska Lili Elbe som som föddes med ett felaktigt tilldelat kön som hon sedan korrigerade. Filmen handlar även om hennes fru Gerda, båda konstnärer.

Vi kan börja med recensionen i GP.

image

-> Använd inte Lilis dödnamn (Einar). Transpersoner vill inte höra sina dödnamn eftersom de har bytt namn. Säg inte make, maka/fru heter det.

-> Bra att recensenten fått med några hennes/hon.

Sedan finns även en artikel om en utställning av Gerdas konst som även kopplar till filmen.

image

Här hittar vi ännu fler fel.

image

Lili dödnamnas och kallas för make och beskrivs som Gerdas ”make som levde under namnet Lili Elbe.”

I fotnoten till höger står det att Lili ”blivit kvinna i såväl biologisk som juridisk bemärkelse”.

image

För det första, Lili var en kvinna oavsett hur hennes kropp såg ut och hur andra såg henne innan hon genomgick sin könskorrigering (tur att de inte skriver ”könsbyte” iaf).

För det andra, hon ”levde inte som en kvinna”  – hon var en kvinna. Hennes namn var Lili. Det handlar inte om en transvestit som ibland agerade ut sin ”inre kvinna” utan om en kvinna som korrigerade sitt kön biologiskt och juridiskt.

Nu hittade jag föresten ett fel till.

image

”Få anade då att den vackra kvinnan som drömde sig bort var Gerdas första livskamrat Einar Wegener som föredrog att leva som kvinna.”

Vadå föredrog? Hon var en kvinna! Klart att vi vill vara den vi är, det handlar väl inte om att föredra?

Kommer med största sannolikhet inte se filmen och vågar nog inte läsa några fler recensioner.

Kortfattat:
1. Dödnamna inte
2. Använd rätt pronomen (fråga!)
3. Oavsett vilket kön personen tilldelats (inte ”fötts som”) så är det kön som personen anser sig ha, det riktiga. Oavsett könskorrigering eller juridiskt kön.
4. Det är skillnad på transvestit och transperson.

Tänk även på:
– De som varken identifierar sig som kvinnor eller män kallas icke-binära och inte ”en hen”. Vissa av de icke-binära vill kallas ”den” istället för hen. Kort för ”den personen”.
– Du kan inse se på någon om den är en transperson. Så köna inte människor du inte redan frågat om pronomen. Säg t ex barnet, personen, människan osv. Av samma anledning vet du inte hur många transpersoner du känner. Det är ju inte utseendet som avgör utan identiteten.
– Fråga aldrig om vad någon har för könsorgan.
– Transpersoner byter inte kön, de korrigerar dem. Eventuellt.
– Läs på! Transpersoner är några av de allra mest utsatta grupperna i världen där risken för misshandel, mord, självmord, depression med mera är skyhög. Även om du menar väl så skadar dina ord och handlingar mer än du tror. Säg inte fel och om du ändå råkar göra det, be om ursäkt och rätta. Kom inte med bortförklaringar.

image

Mer skit som cispersoner säger till transpersoner. (Cis = de som inte är trans)

Ps. Jag är inte trans, men jag vill vara en allierad. Egentligen vill jag inte föra transpersoners ord så här, men jag blir så upprörd när jag ser transfobi på stora uppslag i tidningen att jag känner att jag måste säga ifrån. Okunskapen är så utbredd. (Om jag fått något om bakfoten, meddela mig så ändrar jag direkt.)

Kommentarer inaktiverade.

