Balansen mellan aktivitet och vila

Tror ibland att jag har massa tid eftersom jag är sjukskriven, men efter 12-15h i sängen varje dag och med barn som kommer hem vid tre-fyra så finns inte mycket tid över.

Jag lämnar två gånger i veckan och sover sedan några timmar till.

Jag försöker att aldrig boka mer än en grej per dag och helst inte två dagar i rad. Men det är ju inte helt lätt med alla måsten.

Psykologen varje måndag, andra vårdbesök, möten, förskolejour 5-8 ggr per termin, Fs kompisträffar, förskole/skol/kulturskoleaktiviteter och så vill jag gärna träffa kompisar då och då.

I helgen var det egentligen fritt på lördagen men sen bjöd svärmormor in och ”två timmar klarar jag väl…” tänkte jag. Men det blev 3h och restid och sen skulle vi städa när vi kom hem. Och sen hade vi kompisar över idag och det var jättetrevligt, men min kropp sa bara nej och ville inte vara med. Overrajdade ändå och fick massa hjärnstress på kvällen. Gah!

image

Lyckades nyss pussla ihop nästa vecka med provtagning efter lämning på fredag morgon. Sen ska jag bara vila maximalt inför stämma och fest med kooperativet på fredagskvällen (ska dels skriva protokoll och dels är det kul. Men får gå hem efter mötet om jag inte orkar.) Lördag lär jag behöva vila också.

Marginalerna måste vara vida nuförtiden. Tänk förr, då behövde jag aldrig hålla på och planera så här.

Skulle för övrigt behöva köpa en present till syskonbarnets namngivning på söndag men kommer inte kunna ta mig till stan och F har inte tid (måste ju avlasta mig) så får antingen hitta en webbshop med kort leveranstid eller anlita en personlig shoppare hos mina släktingar… (har skjutit på detta eftersom jag tycker att det är så svårt med presenter. I min släkt avvecklade vi presenter och julklappar för många år sedan och det är så skönt! Men vi ger till barnen.)

Pussel, pussel, pussel.

Finns inte mycket tid/ork till spontana vardagsaktiviteter som ni förstår. :-/ Mina ”skedar” (orken) är ju sanslöst begränsad. Får låna fram och tillbaka för att få ihop det. Även saker som är roliga kostar ju tyvärr energi. Men jag vill inte helt vara utan dem för då skulle ju livet kännas meningslöst.

Balans, balans, balans.

Men jag ser ju tre fina hål i nästa veckas schema och det är bra. Får dock satsa på en lugnare vecka veckan därpå.

2 Responses to Balansen mellan aktivitet och vila

  1. riktliv skriver:

    Balans är så svårt. Måsten och sådant som är roligt men egentligen utanför ens gröna zon skickar in en i bergochdalbanan där aktivitet leder till utslagning.

    Liked by 1 person

  2. anna skriver:

    En jättefin dopgåva/namngivningspresent är en sådan där portfolio som man kan spara utvalda teckningar i som barnet gör genom åren. Det finns plats för kommentarer också. Yngsta sonen fick en sådan av sin moster och vi gillar den jättemycket! Finns på AdLibris bl a (de kanske har snabbleverans?). Den finns annars på Designtorget också, tror jag.
    http://www.adlibris.com/se/bok/mina-forsta-masterverk-for-barn-som-tar-sin-konst-pa-allvar-9789198044157

    Liked by 1 person

