Skogsälsk och skoidé

Jag älskar skogen. Det är mitt element. (Inte havet eller staden som för många andra.)

Vi har ett skogsområde 50m från mitt hus och det är en av de bästa grejerna med att bo här. Skulle inte vilja bo i ett stadsområde på lång sikt och har länge velat bo här i östra Göteborg pga närheten till avskildheten i skogen.

I natt drömde jag att jag och min familj var på något slags läger/lajv i skogen och att jag var så nöjd när jag vaknade. ”Coolt att det går att sova så här bra i skogen även på vintern” sa jag och menade på den friska luften, grönskan och värmen i tältet. (Men jag brukar sova ganska dåligt på lajv.)(och det brukar inte vara så varmt i tälten ens på sommaren så drömmen var klart missvisande. ^^)

Jag promenerar en del i skogen nu när jag får chansen och energin. Jag trivs verkligen bland alla träd, stenar och blåbärsris. Det är lugnande för mig.

image

Allra helst skulle jag vilja bo nära en djup granskog, men denna blandskog med stora stenpartier (gammalt stenbrott) och en fin lövskog går bra med.

image

Jag längtar till sommarens lajv när jag får vara i skogen i flera dygn. Skogen är verkligen läkande för mig, en plats där jag mår bra.

I alla fall. Under dagens promenad slog det mig att jag skulle kunna slå tre flugor i en smäll när det gäller mina planer på att stärka fötterna och barfotagåendet.

Jag vill ju gå mer barfota i sommar men är rädd för glasbitar och dylikt. Om jag syr ett par skor i kraftigt skinn så skulle jag utöver att få ett par smidiga fotskydd även kunna ha dem på lajv (behöver tunnare lajvskor för varmare dagar) och jag kan dessutom få testa på det här med läderhantverk igen som jag varit sugen på ett tag.

Barfotaskor + lajvskor + hantverk = briljant idé!

image

Så då kan jag gå runt i både hemmaskogen och på lajvområdena i sommar utan att få stickor i fötterna.

Måste prova!

2 Responses to Skogsälsk och skoidé

  1. Marie skriver:

    Jag vill inte förta glädjen över att sy egna skor, men för mig som inte är så händig så har det här varit sköna: http://www.barnfota.se/produkt/sandaler-till-vuxna/

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Tack för tipset! Får kolla på detta. (Vi får se, kanske ändrar jag mig när jag försöker trycka in nålen i skinnet…aj aj… (svaga händer)) ^^

      Gilla

