Ålderdomens krämpor

Jaha, då var det alltså dags för läsglasögon…

Jag har haft glasögon pga närsynthet sen jag var 11 år och sen dess har det gått stadigt utför.

Först såg jag klart på en meter, nu är det snarare 15 cm.

Nu har jag tydligen drabbats av ”krampande ögon” när jag läser och tittar på nära håll. Och som läsare och mobilsurfare så läser jag ganska mycket på nära håll ja…

Optikern föreslog att jag skulle köpa två par, ett par för att ersätta mina slitna brillor och ett par läsglasögon med lägre styrka. Då skulle ögonen kunna slappna av. Det var stor skillnad när jag fick kolla på en text på läsavstånd.

Jag känner mig gammal. Jag har ju förväntat mig progressiva glasögon sen när jag närmar mig femtio men inte att ögonen skulle flippa ut redan nu. (32 år.)

Ska jag dessutom ha två par brillor att växla mellan? Scheiße… Klarar ju knappt av att ha koll på nycklar och mobilen.

Men jag vill ju inte ha huvudvärk jämt eller sluta läsa.

Ska gå dit igen på lördag och kolla på bågar tillsammans med F. (Lyckades nämligen hitta en återbudstid till idag men F hade inte möjlighet att komma och hjälpa mig förrän på lördag och då fanns inga bra tider.)

Kanske får köra med senilsnöre. Ett par brillor i håret/på bröstet och ett par på näsan? ^^ Skulle ju komplettera min look som (blivande) kulturtant perfekt!

(Hittade för övrigt tre nya plagg som passar stilen när jag kastade mig in i en affär för att kunna byta ut de mest slitna/för små tröjorna hemma.) (Jag är en högst ofrivillig shoppare som idag gick in i en affär, plockade på mig åtta tröjor och valde tre.)

Dumma ögon!

Ps. Det kallas tydligen falsk närsynthet och drabbar främst barn som håller skärmar för nära ögonen och sitter långa pass i taget. HOST HOST. Ojdå. (Brukar läsa på mobilen utan glasögon eftersom skalmen skär in i huden när jag ligger på kudden.)

One Response to Ålderdomens krämpor

  1. Fifi skriver:

    Jag har läsglasögon! Kändes ju lite tidigt, men sen var det SÅ skönt att kunna läsa utan att behöva anstränga ögonen och att kunna sitta vid datorn på jobbet utan att få huvudvärk

    Liked by 1 person

