Fest för en introvert

Igår fick jag frivilligt på fest, det händer i princip bara när det gäller föräldrakooperativet.

Först var det föreningsstämma där jag satt som sekreterare och förde protokoll. Men sen gick typ sex av arton hem (som bara skulle komma på den obligatoriska stämman) och kvar fanns ett lagom stort gäng med människor där jag kände alla mer eller mindre bra.

Musiken var inte för hög och det gick bra att prata utan att skrika. Lokalen hade två ganska stora rum där folk kunde sprida ut sig.

På ”minglet” innan pizzorna kom grabbade jag tag i en annan person som stod ensam och så pratade vi hela den timmen. Jag känner henne inte så jätteväl, men våra barn är kompisar och vi har varit på fika hos dem en gång (hennes man är också med i styrelsen och honom känner jag bättre).

Vi kom snabbt fram till att både vi, våra makar och de av våra döttrar som är i samma åldrar är introverter (och där trillade poletten ner för mig när det gäller den familjen). Och eftersom introverter avskyr kallprat så gick vi helt enkelt in på intressanta djupa samtalsämnen direkt.

Vid pizzan satte jag mig vid en annan styrelsemedlem som jag börjat lära känna bättre och så frågade jag om hennes graviditet (älskar att prata graviditeter och bebisar/barn). Kom snabbt in på min tunga graviditet med Stella och att det tog 1,5 år och flera missfall innan jag blev gravid med henne. Det blir fyra år mellan deras barn också, så vi pratade lite om för- och nackdelar med det.

Sen pratade jag jobb med en bekant (inte lika djupt förvisso) och lite tyngre privata saker med min kompis där.

Efter musikquizet kom vi spontant in på hur alla paren träffats och då gick vi laget runt. Rätt kul att få höra faktiskt. Många mer eller mindre romantiska historier. 🙂

Så istället för att vara helt socialt utmattad och överstmulerad pga hög musik, stim, trånga lokaler och högljutt prat så var jag stimulerad och socialt påfylld när jag kom hem.

En av mina favvosysselsättningar är ju att prata om djupa och intressanta grejer. Kallprat kan gå och dö typ.

image

Temat på festen var för övrigt after ski och det var kul. Grillchips, öl i låda med is, 80-talsmusik och en massa underställ och skidbrillor!

Det är ovanligt att jag måste tvinga mig själv från att gå hem från en fest. Bra betyg alltså, från en introvert alltså.

Introvertvänlig(are) fester:
– Lägre musikvolym
– Plats att sprida ut sig
– Färre deltagare och inga okända
– Skapa naturliga pauser som t ex quiz, hämta mat m.m. där den introverta kan bryta upp
– Undvik stående mingel i trång miljö
– Erbjud något för introverter att syssla med som t ex blanda drinkar, gosa med en katt, fylla i en gästbok, pyssel på temat, en utställning/intressant pryl att studera m.m.

(Eller låt introverterna stanna hemma utan att gnälla på dem.) ^^

image

Introvert doodles

Kommentarer inaktiverade.

