Att stressa ner

Det blev inte som planerat förra veckan. Mina två tomma dagar fylldes av optikerbesök och glasögonutprovning. Min plötsliga huvudvärk och möjligheten att kunna läsa fick gå före vilan. Stresskänslan, spändheten i kroppen och det omöjliga att somna in utan sömntablett kom på köpet.

Idag är jag helt ”ledig” (bortsett från att jag ska hämta barnen) för första gången på två veckor och jag kämpar för att hitta tillbaka till lugnet. Jag tror även att många som inte är utbrända har problem med att gå ner i varv, så jag tänkte skriva ner lite hur jag bär mig åt. Kan vara bra nästa gång det händer mig, för det är jag tyvärr säker på att det kommer att hända.

  • Jag avbokar allt som är möjligt. Försöker ha så få deadlines och tider att passa som möjligt.
  • De saker jag måste göra som t ex att klä på mig och värma lunch gör jag så långsamt som jag kan. Jag är i grunden en snabb och effektiv människa, men jag måste sänka tempot för att kunna gå ner i puls.
  • Jag känner efter i kroppen många gånger per dag och försöker spänna av. Gäspa, andas djupa andetag med magen, sänka axlarna, ”släppa ut magen” osv.
  • När jag känner att kroppen rusar försöker jag göra något fysiskt som t ex ta en promenad, gå några varv i trappan eller göra plankan eller några armhävningar. Om jag har mer tid följer jag ett yogaprogram på youtube. Den fysiska tröttheten som lägger sig runt musklerna kan ofta få dem att slappna av.
  • Jag försöker att göra ingenting några gånger per dag. Tittar ut genom fönstret en stund och följer molnens rörelse, spanar på fåglar, ser hur träden vajar osv. Att umgås med djur eller vara ute i naturen är andra bra alternativ.
  • Jag försöker att undvika att springa på alla puckar. Svarar inte på sms direkt, kollar inte mobilen hela tiden, googlar inte saker jag får infall om att ta reda på osv. Det är svårt, men det kan hjälpa att lägga mobilen längre bort.
  • Jag som ofta plockar med mig saker och smårensar mest hela tiden när jag rör mig mellan våningarna hemma ger mig själv förbud på det bortsett från speciella tider/tillfällen. T ex kan jag ge mig själv tillåtelse att plocka och fixa mellan 14-15 varje dag och en gång på kvällen. Samma sak när det gäller tvätten, jag får begränsa mig till två tvättdagar per vecka.
  • Avslappningsband. Det finns mängder med avslappningsskivor och kroppscanningar som man kan göra för att hitta en djupare andning och mer avslappnade muskler. Jag brukar köra Lars-Eric Uneståhls avslappningsskivor på Storytel t ex. Han har samma musik på alla skivor och den har blivit en given signal till min kropp.

IMG_3884

Vi får se hur många dagar det tar att varva ner denna gången. Jag har en aktivitet i morgon men sedan är jag helt obokad fredag-söndag och det behöver jag.

Andas, andas, slappna av, spänna av…

One Response to Att stressa ner

  1. riktliv skriver:

    Åh vad många bra tips. Att göra saker långsamt behöver jag lära mig.

    Liked by 1 person

