TV för en tweenie

Eftersom min äldsta dotter uppnått den höga åldern av 8 år så har hon börjat snegla allt mer mot tonåren. Hon börjar bli en tweenie.

Och med tweenies följer ett visst koncept av tv-serier.

Har en tur är det välgjorda australienska äventyrsserier som visas sist i barnkanalssatsningar à la Sommarlovsmorgon (hur kan en se att en serie är australiensisk? Barnen har skoluniformer men är snyggare än vad britter brukar vara. (Amerikaner är också snygga men de har inte skoluniform.))

image

Jallefall. Har en otur blir det olika mer eller mindre välregisserade amerikanska humor- och dramashower på t ex Netflix.

Molly har dragit igenom Jessie, Lekande Lätt och lite annat som jag inte vet namnet på. (Och som du säkert ändå inte hört talas om om du inte råkar ha en 8-11-åring hemma med Netflix.)

Skådespelarinsatserna är ju inte avundsvärda i de där showerna. Det viktigaste verkar vara att du har följande egenskaper/förmågor:

– vara helt sanslöst snygg. Gäller även biroller och killar (!).
– kunna fnissa bra så som inga tjejer gör i verkligheten (gäller bara tjejer).
– ha ett överdrivet minspråk. Tweenies ser generellt ganska dåligt och fattar inte om inte skådisarna överdriver… tror regissörerna? Eller? (Eller är det för att inte vuxna ska råka missta showen för en sitcom?)

Något annat som verkar utmärka dessa serier är att de typ aldrig hånglar. De står bara nära varandra och ler sådär magiskt. Men jag fattar ju varför, jag minns själv vad äckligt jag tyckte det var när de kysstes i Lilla Sjöjungfrun. Sånt undviker vi.

Denna vecka har Molly kollat på The Descendants varje dag. Den handlar om en värld med prinsar och magi och att tonårsbarnen till Snövits styvmoder, den elaka fen i Törnrosa, Cruella de Vil och Jafar får åka från den hemska ön och bo bland de goda. Typ så. Molly har snöat in på ”Mal” som är fens dotter. Hon är lilaklädd.

Igår skrev hon följande lappar till mig:

image

Så det var bara till att klä henne i lila idag så att hon kunde vara Mal.

image

Idag insåg jag för övrigt att The Descendants inte är en serie utan en film och att hon kollar på samma varje dag…

Ps. Jafars son ser inte alls arabisk ut, snarare mongolisk/nepalesisk eller liknande tycker jag. Men tweenies ser väl ändå ingen skillnad …tyckte castingteamet?

Kommentarer inaktiverade.

