En lista om sömn

Jag har lånat den här sömnlistan från Dobre Futro (som jag även är bekant med irl).

När brukar du gå och lägga dig?
Börjar göra mig i ordning någon gång mellan 22.30-23.

När vaknar du?
Sju om jag ska lämna, annars runt 10-11.30. Har ett sömnbehov på 9-10h som utmattad. (Sover dagtid om jag lämnat.)

Är du morgonpigg?
Nej.

Vad finns på ditt nattduksbord?
Böcker, gryninglampa (dimbar sänglampa) och en låda med toalettsaker (nezeril, lypsyl, handkräm, värktabletter och Rennie). Har ett glas med vatten på fönsterkarmen intill.

Vad gör du i sängen innan du somnar?
Läser böcker och lyssnar på ljudbok. (Bloggar ibland också men försöker låta bli mobilen. Från 18 slår jag av det blåa skenet iaf eftersom det påverkar melatonintillverkningen. (Blåljusfilterapp))

Vilken låt är allra bäst att somna till?
Lyssnar aldrig på musik när jag ska somna, gör folk det alltså?

Hur är din säng bäddad?
Bara om det kommer fingäster. Vi har ett överkast i en byrå men jag låter sängen torka genom att det är obäddat. Dessutom ligger jag ju här en stor del av dagarna också, så varför bädda?

Vad är ditt bästa sova gott-tips?
Ljudbok och svalt och mörkt sovrum. Undvik snarkare och barn som vaknar på natten.

Hur sover du egentligen?
Är inne i en period då jag inte kan somna utan sömntablett, men när jag tar den så sover jag tungt. Vaknar ibland av att Stella vill att jag ska tända lampan dock.

Vad har du på dig när du sover?
Underkläder och ett par sovbyxor. Helst mina avklippta tights men om de är i tvätten så går yogabyxorna, träningsbrallorna eller vilka andra mjuka byxor som helst bra. Pallar inte lår som klibbar ihop.

Hur är din sovfrisyr?

image

Vad har du för säng?
Nån av mellanklassängarna från Ikea som vi köpte typ 2006. Vi råkade provligga i en som inte var den billigaste och sen var det kört. Vi var studenter då men det fick bli en investering (vi sparade ju till hus och ville helst inte ta av sparpengarna). Vi bytte till vit sänggavel när vi flyttade hit för 2,5 år sen. Allt i sovrummet är vitt. Rofyllt.

Vad gör du mitt i natten?
Tänder lampan åt Stella, lyssnar på band eller går på toaletten. Men helst inte.

Hur gör du för att få ett mysigt sovrum?
Familjefoton, hålla undan från stök och prylar. Typ så. Är ingen inredare direkt.

Ponnys.

image

Mysiga barn att sova bredvid kan jag också rekommendera.

image

Vad är det konstigaste stället du har sovit på?
1. Under ett bord på ett LAN (dataspelsläger). Vi rullade helt enkelt ut sovsäcken under vårt databord.

2. Jag och Fredrik låg ihopvikta i två fåtöljer som vi ställde mot varandra på ett LAN. Fråga oss inte hur vi lyckades. Tror bara att vi sov några få timmar och spelade resten. (Detta var alltså typ 2002 och 2004 när vi var 19 och 21, nuförtiden krävs det en riktig säng eller soffa för att jag ska kunna sova. Är ju i de bekväma trettiåren nu…)

Kommentarer inaktiverade.

