Insomnia

Tredje natten den här veckan då jag verkligen försöker somna utan sömntablett.

Gör avslappningsövningar och blir väldigt tung i kroppen och tror hela tiden att jag ska somna. Men sen har det plötsligt gått 2-3 timmar och det går bara inte.

Besviket får jag ta en sömntablett och sen får jag sova bort hela förmiddagen igen och ligga i sängen i 12h.

Jag har i alla fall försökt väcka mig lite tidigare så att jag ska bli tröttare på kvällen. Men jag tror inte att detta problem löses utan kbt. Det har blivit en riktig hangup det här med om jag kan somna eller inte. Kan inte sluta tänka på det på kvällen.

Igår tog jag den sista sömntabletten och när jag i förrgår upptäckte att det inte fanns fler uttag på mitt recept så kontaktade jag Kontaktpunkten direkt.

Hoppas, hoppas, hoppas att receptet kommer in idag, annars kommer jag nog ärligt talat inte somna alls i natt. Det känns så. Möjligen runt fyra-femtiden. Så länge har jag inte stått ut hittills.

Men jag frågade F häromdagen vilket som är värst. Att inte kunna somna pga insomnia eller att dödstrött inte somna pga vakna barn nattetid. Han sa det första, men jag sa det andra. Så det kunde ju varit värre. Vill aldrig tillbaka till bebistiden igen (hade två nattpigga/skrikiga barn).

Jag ska även testa det där med att fysiskt trötta kroppen med motion (måste hitta en lagom dos dock så att jag inte blir mer utmattad), frisk luft och lagom mycket intryck (dra ner på medieanvändningen). Jobba med avspänning många gånger om dagen, ta itu med orosmoment.

Jag sov fantastiskt bra på Kanarieöarna i januari och till det läget vill jag igen. (Jag somnade bra nästan hela förra året också, jag kan inte riktigt sätta fingret på varför det blivit så här.)

One Response to Insomnia

  1. riktliv skriver:

    Vad tråkigt att sömnen inte fungerar. Jag tror att det finns online kbt mot sömnlöshet om du inte kan få hjälp av din vårdcentral. ❤

    Liked by 1 person

