Mående februari

Nu har jag fyllt i min första hela månad i appen Daylio. Jag försöker ta reda på vad som påverkar mitt mående mest.

Så här blev resultatet.

image

En riktigt bra dag, tolv bra dagar, tio sådär och sex dåliga dagar. Alltså 13 positiva dagar och 16 negativa dagar. Ganska bra ändå.

Av 29 dagar blev det:
– 21 dagar med promenader
– 19 dagar med yoga
– 13 dagar i naturen
– 14 dagar där jag lekte med barnen
– 4 dagar med träning då jag duschade efteråt
– 6 kompisträffar
– 7 dagar med skedar kvar (energi)

Det var också:
– 19 dagar med sömntabletter
– 19 dagar med en tid att passa (stressande)
– 12 dagar med städning/dylikt mer än det dagliga röjet/köksstädning (dränerande)
– 12 dagar var jag extra utmattad
– 5 dagar stressade jag
– 10 dagar kände jag av tidspress
– 5 dagar hade jag en deadline
– 5 dagar blev jag nervretad av barnen (alltså att jag varit med dem trots att jag inte alls orkade (om F inte varit hemma t ex))
– 9 override (inte bra!)
– 2 shoppingdagar (bra!)

När det ligger runt 4-5 känns det ok/rimligt/svårt att undvika, men jag hoppas att det blir färre overrides, tidspressade och extra utmattade dagar i mars. Dagar med en tid att passa är svåra att påverka eftersom det är yttre omständigheter som bestämmer. Det är väl snarare hur jag upplever det som avgör.

Det värsta är dagarna då jag gör flera av ovanstående. T ex är själv med barnen, overrajdar, stressar och blir nervretad.

Det hade varit coolt om man kunde korsreferera olika saker i appen, t ex jämföra overrides med extra utmattad. Oftast kommer ju reaktionen 1-2 dagar senare, vilket gör det svårt att hålla koll. Men det går ju att skärmdumpa och jämföra manuellt.

Har för övrigt somnat utan sömnmedel fyra nätter i rad nu och är inne i en bra spiral. Jag sover mindre helt enkelt för att vara trött på kvällen. Försöker få mer regelbundna sömntider.

Det känns bra att det blivit mars och vårmånad. Kalendern ser bra ut. Hoppas på ännu fler gröna och orange dagar!

Kommentarer inaktiverade.

