Det är tiden som avgör

I Sinnessjuktpodden avsnitt 20-21 säger en av världens främsta experter på utmattningssyndrom, Marie Åsberg, att det inte finns något som påskyndar läkningen.

Det är som med brutna ben. En kan gynna läkningen och minska risken för felläkning genom att lägga benet rätt och gipsa, men i övrigt är det tiden som läker ben. Och hjärnor.

Det känns ju både tröstande och tröstlöst samtidigt. Jag kan ge  mig själv goda förutsättningar genom att ge kroppen och hjärnan vad den behöver (lagom rörelse, lugn och ro, lagom med stimulans, sömn, mat osv.) samt undvika det som försenar läkningen (stress, press, överstimulans och energidränage).

Åsberg pratar om trädgårdsterapi men att de statistiskt sett inte kommer tillbaka till arbetslivet en dag tidigare än andra utmattade.

Jag tänker att olika terapier och tillvägagångssätt kan vara olika sätt att färdas på vägen till att bli frisk, men att det är tiden som avgör.

Skönt på så sätt att jag inte behöver kämpa så mycket. Eller jo, eftersom min vardag innehåller så hög belastning i sig i saker jag ej kan påverka (privat) så måste jag kämpa för att kunna ge min kropp och hjärna det den behöver.

Men det känns bra att tänka att jag nog inte behöver leta vidare. När tiden är inne kommer jag att må bättre.

Kommentarer inaktiverade.

