När vardagen inte flyter på

Urk. Det har varit tuffa veckor. Vår vardag fungerar precis om vi är hemma alla vardagskvällar och om inget oförutsett händer.

Men så är ju inte livet och F behöver pausa undan från vardagspressen på afterworks med kompisar och jag går på styrelsemöten (som jag tycker är kul). Och barn blir sjuka.

Vi har ju varit friska hela vintersäsongen men förra och förrförra veckan slog influensan till hos barnen.

Jag märker ju att min vardag inte tål några utsvävningar. Jag har precis tid/ork till psykologen och övriga möten/hjälpinsatser (max tre i veckan) och om jag även måste vabba några halvdagar, om F åker på affärsresa eller om jag måste göra en sån grej som att fixa glasögon (!), då krackelerar allt.

image

Stella var hemma sjuk 15-18e och Molly 24-25e. I och med detta kom vi efter i hushållet och behövde plötsligt intensivtvätta, panikhandla på apoteket och städa massa extra (hemmabarn stökar nåt enormt!).

Alla ärenden samlas därmed på hög och jag måste till slut skriva listor på saker som ska fixas (betala räkningar, boka flyg, boka städ, byta gerbilburen m.m.).

Detta gör att jag stressar upp mig. Kortisolet ger mig lite energi men samtidigt blir jag så uppvarvad att jag inte kan somna på kvällen. Då tar jag en sömntablett som gör att jag får extra svårt att gå upp på morgonen. Jag sover för länge och blir inte trött i tid på kvällen. När stressperioden är slut kan jag därmed inte somna pga har vridit lite på dygnet och varvar upp pga rädd att inte somna i tid. En dålig spiral. Hoppas att jag kan bryta den tidigt denna gång, har bara tagit tabletter två kvällar än så länge.

Åh, jag vet inte hur jag ska göra i såna här fall. Vi går ju redan på knäna och det funkar ju inte att stryka t ex sjuka barn eller att tvätta när strumplådorna blir tomma.

Det är ju inga extraordinära krav jag har. Jag vill bara att köksbänken, matbordet och diskhon ska vara fri från intorkade matrester en gång om dagen. Att barnen ska komma i tid till förskolan och skolan.

Men det är väl bara att inse att vi haft en jobbig period, det kommer inte alltid vara så här, jag måste fortsätta korta min lista med saker att göra, även roliga saker, och att det går över.

April är en ny månad. Låt oss hoppas att den inte innehåller överraskningar (yeah right!). Räknar dock med en ordentlig tröttperiod nu efter de senaste två veckornas överansträngning… Utmattningssyndrom sucks!

Kommentarer inaktiverade.

