Småbarn vs storbarn

Igår kväll var jag på fest med föräldrakooperativet. Jag räknade ut att jag var en av de två som hade äldst barn (båda födda 2007) av alla där (och då var minst hälften äldre än jag varav den äldste född 1974 mot mitt 1983). Så igår pratade jag med en himla massa småbarnsföräldrar. Och det påminner mig om hur mycket bättre jag trivs som storbarnsförälder. (FYI: mina barn är 4,5 och 8,5 år).

Göttigt med att barnen blir större
(Den här listan är ytterst rättvis för alla småbarnsföräldrar hamnar där förr eller senare) (sen finns det alltid undantag bland påståenden nedan!)

– Barnen sover på natten. (Oftast)
– Barnen kan vara vakna själva utan att skada sig själva och riva huset (bara lite). Hej sovmorgon för båda föräldrarna.
– Barnen kan lämnas ensamma hemma kortare eller längre stunder (Molly har varit hemma själv 2,5h som mest hittills.)
– Barnen kan gå till och från skolan själva (om det är gångavstånd vill säga).
– Barnen kan fixa egna mellanmål (M är iofs ingen hejare på det, men Stella gör det!)
– Barnen är friskare pga väl uppbyggt immunförsvar (samt färre öroninflammationer, andningsbesvär och liknande).
– Barnen manövrerar Netflix, TVn, Ipaden och playstationet själva och behöver inte hjälp med allt.
– Barnen sköter sin egen hygien (ganska bra iaf ^^).
– Barnen är lättare att ta med på olika grejer.
– Barnen börjar uppskatta böcker/tv/film som riktar sig mer till vuxna/familjer t ex Star Wars, Hobbiten, Harry Potter m.fl. En kan börja visa sitt barn sina favvisar.
– Barnen kan leka ute själva.
– Barnen kan (ibland) somna själva (Molly).
– Färre trista lekplatsbesök!
– Lättare att resa med barn som kan sitta stilla och kolla på film/dylikt.
– Barnen kan gå själva så att en slipper barnvagn/bära runt tunga barn (dvs barn över två år, bebisar är ju inte lika krångliga att bära).
– Färre småbarnsattiraljer att hålla reda på. De kan sitta på riktiga stolar, använda vanligt porslin, behöver ej skötbord/blöjor/potta osv. Det enda vi har kvar är en tripptrappliknande stol till Stella och bilbarnstolarna.

Allt det där som var jobbigt börjar nu ordna upp sig. Jag föredrar helt klart att vara en guidande förälder framför en skötande förälder.

Kan verkligen rekommendera storbarn! ^^

Ps. Har alltid tänkt att jag föredrar barn från 4 års ålder och att de är roligast mellan cirka 6-9 års ålder. Men det ska bli spännande med en tonåring om några år. Spännande som i läskigt. Har hört att det ska vara den värsta tiden som förälder pga oron, maktlösheten och de ständiga konflikterna. (Men det är väl individuellt det med. Själv var jag en mycket beskedlig tonåring t ex.)

One Response to Småbarn vs storbarn

  1. Caroline skriver:

    Vill lägga till en sak i listan över bra grejer:
    Man kan berätta alla sin dåliga ordvitsar för någon som aldrig hört dem förut. 😁

    Liked by 1 person

