Yogaeffekter

6 april, 2016

Jag har pga sjuk make resp. några sociala kvällar inte yogat på nästan en vecka. (Brukar yoga ca 5 ggr i veckan).

Idag lyckades jag äntligen få till det. Det kändes att kroppen var stel och det knakade lite här och var när jag sträckte ut. Det märks att det inte räcker med promenader och städning för att smörja den här kroppen.

Jag har yogat regelbundet i cirka fyra månader nu (sporadiskt några månader innan det).

Den största förbättringen jag märkt av är att min hållning har blivit mycket bättre. Jag har haft en sån där klassisk datanördshållning med sluttande skuldror och böjd rygg, men yogan har stärkt musklerna i torson så att jag orkar sitta rakryggad med tillbakadragna axlar en längre stund nu. Jag har även bättre hållning när jag sitter utan ryggstöd.

Andra effekter är att jag blivit vigare och starkare. Jag börjar också bygga upp en viss balans.

Min yoga handlar mindre om flummighet som närvaro, andning osv. och mer om styrka, uthållighet, balans smidighet och vighet. Jag lyssnar aldrig på sån musik, jag kan inte fokusera då. Yoga för mig är stretch och träning. (Men jag har förstår att andra gillar det.)

Nu när Fredrik fått medicin hoppas jag komma tillbaka in i rutinen igen, för min kropp mår bra av yoga.

Sjuklingen

6 april, 2016

Idag gick Fredriks feber ner till 38-38,5 och han orkade t o m hänga lite med barnen och spela tv-spel. Men sen ökade feber igen trots medicin och de på 1177 tyckte att han skulle åka till jourcentralen.

Efter tre timmar kom han ut med konstaterad influensa och halsfluss med streptokocker. Så nu har han fått penicillin. Skönt, då går det nog bort inom någon dag. Sänkan låg på 86!

Har jag nämnt att jag har en riktig ”öronbarns”-familj där de andra får öroninflammationer, lunginflammationer, ögoninflammationer och en massa shit jämt!?

Fredrik ska ju dessutom vara värst. Han har dessutom haft virusbaserad hjärnhinneinflammation och flera halsflussar. Själv kan jag känna av lite lätt bihåleinflammation ibland, det är allt.

Tror att Fredrik står för halva penicillinkonsumtionen hos vuxna individer i Göteborgs kommun. Han brukar få bakteriella infektioner nästan varje år. (Han är alltså inte en sån som tjatar till sig medicin, men han brukar bli väldigt sjuk.)

Jaja. Han äter ju inte kött iaf så han bidrar ju inte till den onödiga antibotikaanvändningen.

Fasar i övrigt för antibiotikaresistenta bakterier. Vad gör vi sen när en vanlig lunginflammation kan ta kol på en gamling eller ett barn? Ska vi ha det som förr i tiden där barn dog som flugor och det var mer regel än undantag att typ tre av ens sex ungar var döda? Mina kära familjemedlemmar hade ju i varje fall inte överlevt utan Flemings magiska gulddryck.

Jallefall.

Nu var han på väg till Ica för att köpa Nonstop som han tjatat om i fyra dagar. (Feberyra?) Hade jag inte varit utbränd hade jag köpt det själv åt honom för att få slut på tjötet. ^^

Efter tre dagar med totalansvar för barnen (och skötsel av sjuk make) hoppas jag på lite hjälp från i morgon eftermiddag. Börjar bli trött på att hämta-lämna och natta nu.


Idag

6 april, 2016

– Första natten på en vecka jag fick sova för Stella. Hon väckte mig några gånger men jag behövde inte ligga vaken med henne.

– Jag och Stella såg en massa små maskar på vägen eftersom det regnade. Sa till Stella att det var barnmaskar och då kunde Stella relatera.

– Drömde i natt om konstiga flygande fordon. Insåg att det var en dröm och berättade det för någon i drömmen. Satte sen igång med att analysera drömmen i drömmen. Meta-meta.

– Mina tomatplantor växer så att det knakar. Höjer lysröret nästan varje dag. Försöker hålla en temperatur på 18-20 grader genom att omväxlande ha öppet fönster och öppen eller stängd dörr. (Har ca 16 grader i växtrummet i källaren. Läs mer på min trädgårdsblogg Smultronrabatten.)

image

– Kommer nog aldrig komma i kapp med disken. Måste lyckas köra två på samma dag då, men hur ska jag få energi till det?

image

– Fredrik mår fortfarande piss.


