Yogaeffekter

Jag har pga sjuk make resp. några sociala kvällar inte yogat på nästan en vecka. (Brukar yoga ca 5 ggr i veckan).

Idag lyckades jag äntligen få till det. Det kändes att kroppen var stel och det knakade lite här och var när jag sträckte ut. Det märks att det inte räcker med promenader och städning för att smörja den här kroppen.

Jag har yogat regelbundet i cirka fyra månader nu (sporadiskt några månader innan det).

Den största förbättringen jag märkt av är att min hållning har blivit mycket bättre. Jag har haft en sån där klassisk datanördshållning med sluttande skuldror och böjd rygg, men yogan har stärkt musklerna i torson så att jag orkar sitta rakryggad med tillbakadragna axlar en längre stund nu. Jag har även bättre hållning när jag sitter utan ryggstöd.

Andra effekter är att jag blivit vigare och starkare. Jag börjar också bygga upp en viss balans.

Min yoga handlar mindre om flummighet som närvaro, andning osv. och mer om styrka, uthållighet, balans smidighet och vighet. Jag lyssnar aldrig på sån musik, jag kan inte fokusera då. Yoga för mig är stretch och träning. (Men jag har förstår att andra gillar det.)

Nu när Fredrik fått medicin hoppas jag komma tillbaka in i rutinen igen, för min kropp mår bra av yoga.

2 Responses to Yogaeffekter

  1. riktliv skriver:

    Åh hållningen skulle jag också behöva få ordning på. Vilka positioner kan du rekommendera?

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Sitta på benen och sträcka ut armarna som en kaktus (dra bak skuldrorna), krigarpositionerna. Ja, egentligen alla där en måste ha rak rygg och utsträcka armar med axlar ner och tillbakadragna skuldror. Lycka till! ☺

      Gilla

